Artikel top billede

Køb på nettet og hent varerne i Netto og Føtex: Posten har fået konkurrent

Dansk logistik-iværksætter mener at kunne konkurrere med Post Danmark. Både på pris - og bekvemmelighed.

Fragten er det mest gammeldags element i e-handel. Derfor er der plads til fornyelse og forbedring.

Det er motivationen bag opstartsvirksomheden Swipbox, som i år har opbygget sig et netværk, der skal hjælpe web-købmænd med at gøre livet lettere for kunderne - og give lidt konkurrence til Post Danmark.

"Nethandel er kommet fra at blive. Men der er brug for en bedre distribution. Det er ikke bæredygtigt at køre rundt i villakvarterer med små pakker. Det passer heller ikke i moderne urbane menneskers liv. De vil hellere kunne hente deres pakker lynhurtigt, når de alligevel er i byen. Så på det her område mener vi, at der ligger en stor forbedring i at indføre selvbetjening," forklarer Henrik Gedde Moos, direktør i SwipBox.

Sådan virker det

SwipBox' netværk og styrke ligger i et strategisk samarbejde med kurérfirmaet TNT Express og Dansk Supermarked. Se konceptet forklaret på 30 sekunder i videoen her på siden.

I samtlige Bilka- og Føtex-forretninger samt i udvalgte Netto-butikker er der opstillet karakteristiske blå postbokse. På landsplan lidt over 300 i alt.

I stedet for at sende sine forsendelser via GLS eller Post Danmark kan webbutikkerne vælge Swipbox, der placerer pakkerne i de dagligvarebutikker, kunden foretrækker. Formålet er at holde prisen nede og gøre leveringen så bekvem for modtageren som muligt. En model som Post Danmark også har øjnet ved at placere postekspeditioner hos for eksempel dagligvarebutikker.

Swipbox-Direktøren vil ikke på nuværende tidspunkt fortælle, hvor mange webbutikker der har bidt til bolle.

"Jeg kan sige, at vi har fået alle de aftaler og butikker på, som vi gerne vil have på det her tidspunkt. Snart tilføjer vi en stor kendt webbutik," siger Henrik Gedde Moos og nævner et udvalg af de første kunder: Befro, Ezzence og Cykelgear.

Men det virker også den anden vej

Men det stadigt voksende Swipbox-netværk af postkasser skal ikke kun bruges som afhentnings-centraler. Privatpersoner kan også sende via dem.

Webbutikker kan tilbyde, at kunderne kan returnere varer ved at aflevere dem i boksen, næste gang de handler ind. Der er også indgået et samarbejde med Trendsales, så bytte- og salgsportalens mange kvinder opfordres til at sende tøj til hinanden via Swipbox.

Pakkestørrelserne er begrænset af rumstørrelserne i de blå skabe, hvor det største rum er på størrelse med en flyttekasse. Og der må maksimalt fyldes 20 kilo i kasserne. Til gengæld er det nemt at overskue prisstrukturen. Der er kun tre forskellige priser.

En virtuel postkasse du kan flytte fra dag til dag

Ud over det fysiske setup inkluderer Swipbox selvfølgelig også en app.

Når en pakke fysisk ankommer, sendes en besked med en afhentningskode til modtageren. Netkunden kan i princippet selv angive, hvor han vil afhente den.

"Via app'en kan man bestemme, hvor man vil modtage sin forsendelse. Man kan have tre foruddefinerede adresser. Det kunne være hjemmeadressen, arbejdet og en tredje," siger Henrik Gedde Moos.

Skal en pakke returneres, identificerer netkunden sig ved skabet med sin SwipBox-returkode, og systemets software sørger selv for, at pakken returneres til den oprindelige afsender. En procedure, der ifølge direktøren giver en høj tryghed, fordi pakken altid er låst inde eller i hænderne på fragtpersonalet, der har den højeste mulige sikkerhedsgodkendelse i sin branche.

Se Swipbox forklaret på 30 sekunder her:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere