Facebook erkender nu, at der er lidt for mange forstyrrende eller forvirrende elementer i brugernes nyhedsstrøm på Facebook.
Det er årsagen til, at de to funktioner "spørgsmål" og "tilbud" afskaffes.
Med "spørgsmål" kan man lave afstemninger. "Tilbud" har været brugt til at lave tidsbegrænsede slagtilbud.
Funktionerne forsvinder i slutningen af juni - starten af juli.
Derfor dropper vi det
Funktionerne forsvinder i forbindelse med en generel oprydning af annonceformaterne. I et blogindlæg forklares det, at mange annoncører og firmaer mener, at Facebooks nuværende kommercielle tilbud overlapper hinanden eller ikke længere giver mening.
Facebook mener, at der ikke er behov for afstemningsmodulet, fordi man lige så godt kan lave en almindelig opdatering - og få svarene i kommentarfeltet.
Hvis man vil lave tilbud til sine følgere og kunder, kan man ifølge Facebook også lige så godt linke til sin egen hjemmeside - i stedet for at bruge "tilbud".
Facebook har i dag 27 forskellige annonceformater. Det skal mere end halveres.
Det kommer i stedet
De såkaldte sponserede historier forsvinder ikke, men skal også ensrettes.
Den tidligere danske Facebook-konsulent Mikael Lemberg skriver på Facebook, at han har spottet en ny opslagstype, som lader til at blive indfaset. Nemlig muligheden for direkte køb med en "Buy"-knap. Facebook forsøger altså stadig at finde nye måder at gøre platformen mere relevant for webshops, der gerne vil konvertere besøg til køb.
Vi har benyttet os af lejligheden og lavet vores sidste afstemning på Facebook: Hvilke nyheder præsenterer Apple i næste uge?