Topchef Tim Cook og de 72.800 Apple-ansatte driver en forretning med en årsomsætning på 900 milliarder kroner.
Selskabet råder over en bugnende pengetank, der får Joakim von Ands til at ligne en plastiksparebøsse fra Fætter BR.
Men selvom økonomien på æblefabrikken er i en klasse for sig, står selskabet samtidig med en helt grundlæggende udfordring:
Konkurrenterne bliver bedre og bedre, og innovationen speedes op år for år.
Resultatet er, at Apples økonomiske succes primært skal tilskrives produkter med flere år på bagen, mens den fremadrettede forretning savner nye ben at gå på.
Denne situation afspejles blandt andet i Apples faldende aktiekurser.
Det ses også også i de seneste tal fra Gartner, der viser, at Androids markedsandel på det globale marked fra første kvartal 2012 til første kvartal i år steg fra 56,9 til 74,4 procent. I samme periode faldt iOS-markedsandelen fra 22,5 til 18,2 procent.
Næste uges udviklerkonference hos Apple, WWDC vil næppe være udgangspunktet for nye iPhones eller iPads fra Apple, da det er softwaren, der er i fokus.
Men der er også behov for nyheder med en vis pondus på software-fronten.
Det kunne være noget i stil med, da selskabet i sin tid præsenterede App Store - et koncept, der siden skulle vise sig at skabe en revolution i it-industrien og blive en sand pengemaskine for Apple.
Apple skal være innovativ
Meget tyder på, at den største nyhed på WWDC vil blive et nyt design i iOS.
Analysefirmaet Gartner forventer, at Apple vil præsentere udvikler-udgaven af iOS 7 og muligvis også en tidlig udgave af det næste Mac-styresystem.
Gartner bringer også en gammel kending i spil: At Apple muligvis vil lancere en tjeneste til musik-streaming.
Det mest interessante er dog, om Apple med det næste iOS vil komme med større nyheder eller i det store hele bygge videre på den designskabelon, som man har kørt efter i de seneste fem-seks år.
Dette skal Apple bevise på WWDC 2013
Gartners research vice president Van Baker skriver, at det vil kunne mærkes, at chefdesigner Jonathan Ive har fået stadig større indflydelse på iOS-designet:
"Jeg forventer, at designet af OS'et vil være meget mere minimalistisk og renere med det mest, hvis ikke det hele, af skeuomorphismen (hvor man forsøger at efterligne virkelighedens detaljer, red.) forsvundet fra OS'et."
"Der vil være ny funktionalitet, når nye API'er bliver inkorporeret i releasen, men fokus vil være på look and feel-delen af brugeroplevelsen," udtaler han.
Han kommer også med en analyse af Apples aktuelle situation:
"Apple skal fortsætte med at forbedre platformene, og før eller siden er de nødt til at introducere en ny produktkategori, der bliver godt modtaget af markedet. Dette er deres historie, og jo længere tid der går, før det sker, jo mere vil industrien stille spørgsmål til Apples evne til innovation."
"Apple er nødt til at vise, at selskabet stadig har evnen til innovation og til at opfinde produkter, som forbrugerne endnu ikke ved, at de har behov for eller ønsker. Dette er Apples adelsmærke, og det smalle udbud af produkter kræver, at virksomheden fortsat leverer innovation."
Læs også:
Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store
Efter Steve Jobs er Apples innovation gået helt i stå
Apples vilde aktie-succes klinger af: Måske har selskabet toppet