Det er næsten umuligt at forhindre negativ seo
Den danske ekøbmand Din-Ecigaret er stadig ved at komme tilbage på fode, efter at siden blev druknet i et angreb med forgiftet Google-trafik - også kaldet negativ seo.
Et større angreb som har banket andre sider så langt ned i søgeresultaterne, at han har givet op. Købt et nyt domæne. Og startet forfra.
I maskinrummet hos Din-Ecigaret.dk sidder seo-konsulent Laust Kehlet nu og rydder op efter angrebene og forsøger at give cigaret-forhandleren sine gode placeringer tilbage.
Vi har spurgt ham, hvordan man forhindrer og - endnu vigtigere - rydder op efter et angreb.
Det er næsten umuligt
"Der er selvfølgelig nogle ting, man kan gøre. Men det er svært, og det tager lang tid. I nogle tilfælde kan det bedre betale sig at starte forfra," siger Laust "SEO-nørden", Kehlet.
En anden side, som bare anmeldte ecigaretter, blev på samme tidspunkt ramt af negativ seo. Anmelderen mente, at skaden var så uoprettelig, at han har valgt at kaste håndklædet i ringen - og starter forfra.
Det understreger, at det bedste middel mod negativ seo er et godt forsvar.
"Jo stærkere dit brand og din linkprofil er, jo sværere er du at slå ned. Så den forebyggende del handler om at have rigtig mange sunde links. Det har Din-Ecigaret for eksempel. De har også en stor social profil i form af deres Facebook-side med masser af aktivitet og diskussion," forklarer Laust Kehlet.
"De sunde links fungerer som en slags skjold mod negativ seo, men der er altid grænser for, hvor mange angreb et sådant skjold kan bære".
Sådan kan du gøre
Vil man kæmpe sig tilbage efter et negativ-seo-angreb, skal man tage arbejdshandskerne på og finde knofedtet frem.
Der er meget manuelt arbejde, som er mere tidskrævende end det arbejde, der er skyld i problemerne.
"Man bør henvende sig til alle siderne, hvorfra man mener, at man har fået påklistret nogle uheldige links. Man man vil nok kun få en meget lille andel links fjernet, men man skal alligevel gøre det, for Google ser gerne, at man selv gør noget aktivt," forklarer Laust Kehlet.
Efter det manuelle arbejde kan man tage fat i Googles redskaber (Reinclusion Request og Disavow).
Med sidstnævnte redskab kan man bede Google om at kigge på indgående links til sin side - og få søgegiganten til at se bort fra dem.
"Men toolet virker nogen gange. Andre gange ikke. Nogen gange med det samme. Andre gange først efter flere måneder. Effekten på søgeresultaterne vil derefter langsomt fortage sig. Så man kan stadig nå at miste mange måneders indtægt. Hvis disse angreb bliver udført succesfuldt, kan de komplet underminere eksistensgrundlaget for de ramte webshops, der ofte hæfter i deres privatøkonomi, og derfor kan det have katastrofale forretningsmæssige og personlige konsekvenser," advarer Laust Kehlet.
Google spinner og lyver
Ifølge Googles egen seo-guru, Matt Cutts, er negativ seo slet ikke noget, man skal bekymre sig om. Men det er at stikke blår i øjnene på folk, mener flere.
"Matt Cutts er jo en spindokter og lystløgner uden lige. Google kan jo ikke stå og melde ud og sige: Negativ seo eksisterer ikke, og der er ikke noget, vi kan gøre ved det," siger Mikael Rieck Kousgaard, der har mange års erfaring med online markedsføring og blogger på Antphilosophy.com.
"Faktum er, at det findes. Og det er et problem, som vi er helt hjælpeløse over for".
Alle links skal væk
Han mener, som Laust Kehlet, at den eneste måde at beskytte sig på, er at opbygge et stærkt brand - inden du bliver angrebet. Når først skaden er sket, skal man til at fjerne alle de pågældende links for at rette op på skaden.
Indtil Google finder på bedre måder at mindske effekten af negativ seo, bør man i stedet bruge den type angreb til at få optimeret sin online tilstedeværelse.
"Negativ seo er endnu et argument mod at lade være med at satse hele sin forretning på søgemaskinen. Sørg for at købe Adwords-reklamer, sørg for at få links via sociale kanaler og alle mulige andre kanaler, for ellers er du alt for sårbar over for negativ seo," siger Mikael Rieck Kousgaard.
LÆS OGSÅ: