Artikel top billede

Direktør Signe Lynggaard Madsen har en stor opgave med at genoprette de offentlige kunders tillid til SKI-systemet.

Utilfredse kunder dropper SKI

Voldsomt fald i salget af it gennem de kommunale indkøbsaftaler. Kunderne synes, at aftalerne er for besværlige.

Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) må for andet år i træk lægge ryg til et voldsomt fald i de offentlige kunders brug af SKI's indkøbsaftaler.

Ifølge SKI's regnskab for 2012 er omsætningen på aftalerne faldet med næsten en fjerdedel. Går man yderligere et år tilbage i tiden, er hele 35 procent af indkøbene gennem SKI forsvundet. I alt købte staten, kommuner og regioner i 2012 ind for 8,6 milliarder kroner mod 11,2 og 13,1 milliarder kroner i de to foregående år.

Tilbagegangen rammer SKI hårdt på indtægtssiden, som er koblet direkte op på den omsætning, som de offentlige kunder lægger hos SKI-leverandørerne. Og samlet indkasserer SKI derfor i 2012 endnu et dundrende underskud før skat på 14,8 millioner kroner. Året før lød resultatet på minus 14,4 millioner kroner.

SKI-systemet har ofte været skydeskive for kritik fra både forhandlere, distributører og producenter, som blandt andet peger på, at SKI's voldsomme fokus på pris favoriserer ganske få og store forhandlere - plus at SKI-aftalerne er med til at smadre prisstrukturen i it-markedet.

Du kan læse mere om SKI her.

Den faldende omsætning på SKI-aftalerne rammer bredt indenfor de fleste varegrupper. Men som den største luns i SKI-systemet er det it-varer og ydelser, der står for det største drop i indtægterne målt i kroner og øre med et fald på 12 procent.

De grimme regnskabsresultater hænger tæt sammen med den turbulens, som SKI-systemet var igennem i begyndelsen af 2011, da en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen tvang SKI til at opsige næsten halvdelen af sine eksisterende rammeaftaler.

Det efterfølgende kaos er også gået hårdt ud over de offentlige kunders tiltro til SKI-systemet. I regnskabet henviser direktør Signe Lynggaard Madsen til en brugerundersøgelse, som SKI har gennemført i løbet af 2012. Her efterlyser tre ud af fire SKI-kunder mere enkle aftaler, og lige så mange henviser til, at de opsagte aftaler har blokeret for indkøb.

Læs mere:
SKI tvinges til at ændre hver anden indkøbsaftale
Hård kritik af SKI: It-kæmper dropper milliardaftale

Fujitsu: SKI mangler indsigt i den virkelige verden
It-branchen betaler næsten halvdelen af SKI
Ny SKI-skandale: Kæmpeudbud må gå om
Atea kan vinde SKI-udbud - også når de taber




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere