Analysefirmaet Forrester har spurgt 1.000 virksomhedsledere fra Nordamerika og Europa i fjerde kvartal 2012 om deres teknologi-investeringer.
Ud af de 891 respondenter, der havde et budget på mere end fem-seks millioner kroner, brugte 824 deres egne penge på hardware, software, telekommunikation eller services, skriver Forrester.
Analysefirmaet mener, at en del af forklaringen er, at lederne - som ikke er fra selve it-organisationen - anser teknologi for at være så afgørende for deres succes, at de er nødt til selv at være involveret i investeringerne.
Samtidig mener mange af lederne, at deres teknologiske viden generelt er højnet, og at de er blevet mere trygge ved at arbejde med it.
"Consumerization handler ikke bare om yngre generation Y-medarbejdere, der ønsker at tage egne Macs og iPhones med på kontoret; det er mindst lige så vigtige eller måske endnu vigtigere, at det også ændrer den måde, som seniorledere driver deres forrretnings- og teknologistrategi på," skriver CIO-rådgiver fra Forrester, John McCarthy, i et blogindlæg.
Han forklarer, at en del af disse chefer nu begynder at ansætte egne it-folk og eksempelvis selv investerer i smartphone-apps og analyseværktøjer.
"Konsekvenserne? CIO'er er nødt til at snurre rundt og agere mere som en konsulent i forhold til forretningen - de tider, hvor vi havde en verden med centraliseret, kontrolleret it, er forbi, ligesom den centraliserede, statsdrevne økonomi i Sovjetunionen er fortid."
Læs også: