Danskernes login-løsning til netbanken og offentlige hjemmesider, NemID, har tirsdag været ramt af ustabil drift, hvilket har gjort tjenesten utilgængelig i flere omgange.
Den ustabile drift begyndte ved middagstid og har betydet, at NemID har haft nedetider på 10 til 20 minutter i løbet af dagen.
Indtil videre kan leverandøren af NemID, Nets-datterselskabet DanID, ikke sige med 100 procent sikkerhed, hvad de korte udfald skyldes, efter hele tjenesten blev revet ned i et storstilet DDoS-angreb torsdag i sidste uge.
"Omkring et kvarter lidt før klokken 13 og igen et kvarters tid omkring 14:30 oplevede vi igen stor ustabilitet på NemID," fortæller Nets pressechef Søren Winge til Computerworld.
"Jeg kan endnu ikke bekræfte, at der er tale om et nyt angreb, men vi har i perioder på korte intervaller usædvanligt mange forespørgsler til vores servere."
Analyserer på netværkstrafikken
Han forklarer, at lige nu sidder teknikere hos Nets og analyserer på den mystiske trafik, der mærkes som stigende aktivitet i brugernes forespørgsler til NemID.
Nets' pressechef Søren Winge fortæller, at det på nuværende tidspunkt ikke ligner et normalt brugsmønster.
Derfor peger det i retning af, at det kunne være et nyt DDoS-angreb, der er under opsejling.
Pressechefen hos Nets regner med, at selskabet senere på dagen kan af- eller bekræfte, om der er tale om et reelt DDoS-angreb igen.
Bedre rustet denne gang
Han siger samtidigt, at Nets siden det store DDoS-angreb i torsdag har foretaget flere initiativer, der skal ruste virksomheden bedre til at modstå endnu et angreb.
"Vi er ikke så sårbare som sidste gang, og nu er vi klar til at filtrere noget af den almindelige trafik igennem," siger Søren Winge.
På grund af NemID-ustabiliteten har blandt andre Danske Bank og Nordea iværksat nødprocedurer for deres netbanker, så kunderne fortsat kan logge på.