De gode sider
Facebook ville med Facebook Home skabe en social oplevelse til vores telefoner. Facebook Home er en social oplevelse, men det er også en oplevelse, der er frustrerende, fejlfyldt - og langt fra færdigbagt.
Derfor har undertegnede efter en uge med den sociale oplevelse afinstalleret Facebook Home igen.
På Google Play har Facebook Home tilraget sig markant flest ét-stjernede-anmeldelser og har en gennemsnitlig vurdering på 2,2 stjerner ud af fem.
Er det fortjent?
Det positive
Det mest iøjnefaldende feature ved Facebook Home er startskærmen, der sender din Facebook-strøm af nyheder fra venner og sider, du følger, helt i front. Det er det første, du ser, når telefonen tændes eller vækkes til live.
Det fungerer fint og har meget sjældent lag eller forsinkelse. Selv når der er dårlig netforbindelse, lader det til, at der bliver cachet Facebook-indhold, så du altid har en stribe opdateringer at bladre igennem.
Jeg har i den seneste uge trawlet mig gennem flere Facebook-opdateringer end normalt - på tidspunkter hvor jeg end ikke havde Facebook i tankerne. Så i den forstand lykkes Facebook meget godt med Facebook Home. Spørgsmålet er så, om det i længden giver en bedre brugeroplevelse og lyst til at bruge Facebook mere? Det vender vi tilbage til i næste afsnit.
En anden nyskabelse, som Facebook Home har bragt på banen, er Chat Heads.
Aktive samtaler via enten Facebook eller sms lægger sig som løsrevne cirkelformede ansigter, der kan trækkes rundt på skærmen og altid tilgås. Det er visuelt flot udført og gør det ret let at få sendt beskeder af sted - også selv om man er i en anden app. Chat Heads er i mellemtiden også kommet til de almindelige Facebook-besked-apps til iOS og Android, så man kan få funktionen uden at overgive hele sin telefon til Facebook Home. På iOS er Chat Heads dog kun tilgængelig inde i selve Facebook-app'en. Mashable har også drillende påpeget, at den bedste feature ved Chat Heads er, at man kan lave skøre billedcollager med sine venners ansigter.
Jeg er til daglig iPhone-bruger og sætter derfor pris på den simplificering, som Facebook Home trækker ned over min HTC One X+-testtelefon. Jeg er godt klar over, at inkarnerede Android-brugere næppe vil se det som en fordel. Men selve app-oversigten minder meget om Apples traditionelle - og lidt stillestående - måde at organisere apps på.
Men der stopper min begejstring også.
Arghhhh!!
Der er klart flere ulemper end fordele ved Facebook Home i min optik.
Blandt de helt største frustrationer er, at jeg i denne uge uden at vide det har "liket" Facebook-opdateringer, fordi det er så let at lave et ubevidst strejf på skærmen.
For det andet er det meget uhensigtsmæssigt, at man skal røre startskærmen for at gøre sin virtuelle startknap synlig. I nogle tilfælde, hvor teksten i en Facebook-opdatering fylder stort set hele skærmen, skal man gøre sig umage for at finde et "tomt" sted på skærmen. Rammer man ved siden af, bliver man i stedet sendt til en browser eller Facebook-app'en for at læse den pågældende opdatering.
De unge forlader Facebook
Forsøget på at brede sig ud over hele Facebook-brugerens smartphone virker forfejlet. Jeg bliver kastet rundt mellem startskærmen, Facebook-app'en og min browser, når jeg interagerer med Facebook-indhold. Jeg havde forventet, at Facebook i højere grad havde forsøgt at indkapsle oplevelsen. For eksempel ved at smelte browser og Facebook-app'en sammen.
Når jeg som bolden i en flippermaskine ryger rundt i flere apps, står det blot endnu mere klart for mig, at Facebook Home blot er et skin. En pæn skal oven på noget, der egentlig fungerer meget godt. Det er jeg blevet lidt for gammel til. Jeg er også holdt op med at lægge Hello Kitty- eller Super Mario-temaer på min browser.
Men måske er det det, der er problemet. Er jeg blevet for gammel? Er jeg uden for Facebook Home-målgruppen?
Måske er målgruppen for Facebook Home stor-chattende teenagere (til trods for at undersøgelser viser, at de i USA i højere og højere grad begynder at miste interessen for Facebook).
Det kan godt være, at Facebook Home kan trække nogen af teenagerne tilbage, der ellers er på vej til at sive væk fra Facebook. Men jeg vil gerne indgå et væddemål om, at Facebook Home ikke bliver den største trafik-generator. Det er de almindelige apps og mobilopdaterede hjemmesider alt for gode til.
Og hvis Facebook, som de har for vane, indfører anmassende og irrelevante reklamer i Facebook Home, bliver dens eksistensgrundlag først truet. Men jeg lader mig gerne overraske.
Se også: