600 millioner kroner.
Så meget er der lige nu investeret i 13 igangværende statslige it-projekter, der er igangsat efter 2011.
Det skriver IT-projektrådet i den statusrapport, der blev offentliggjort den 22 marts 2012.
Baggrunden for det samlede regnestykke bygger på myndighedernes halvårlige obligatoriske indrapportering omkring it-projekters økonomi, tidsplan og gevinstrealisering.
Således viser rapporten, at myndighederne har startet 20 it-projekter siden 2011, hvoraf 13 har været mulige at inkludere detaljerede data fra.
Så meget sidder de enkelte myndigheder på
Ser man på fordelingen af de 600 millioner kroner på myndigheder, stikker særligt to ministerier ud.
Skatteministeriet står således for næsten 250 millioner kroner eller lidt over 40 procent af de samlede projektudgifter.
Dernæst kommer Justitsministeriet ind på en andenplads med godt 190 millioner kroner, hvilket svarer til omkring 32 procent.
Således står de to ministerier for godt 70 procent af de samlede udgifter i forbindelse med de 13 detaljerede og igangsatte it-projekter siden 2011.
Hernæst følger Transportministeriet, Miljøministeriet, Udenrigsministeriet og til sidst Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
Ser man på antallet af it-projekter ligger Skatteministeriet og Justitsministeriet også helt i top. Siden 2011 har de to ministerier hver igangsat 12 ud af de 20 projekter, der har været indrapporteret.
Transportministeriet har igangsat tre. De sidste fem projekter er fordelt på fem ministerier.
Sådan fordeler pengene sig på projektfaserne
Rapporten giver også et billede af, hvordan projektudgifterne er brugt i forbindelse med projektfaserne.
Her er 518,5 millioner kroner gået til gennemførsel, 48,5 til anskaffelse, 16,8 til analyse, 10,1 til realisering, mens én milliard er gået til idé.
Rapporten skriver blandt andet:
"De fleste udgifter er relateret til gennemførelsen. Derudover bemærkes andelen for projektudgifter i realiseringsfasen. Disse dækker over fire it-projekter, som har valgt at fastholde en projektorganisation også efter, at it-projektet er overgået til drift. Især i store forandringsprojekter, kan det være nødvendigt at have en længere overdragelsesforretning."
Rapporten påpeger også de forholdsvis få projektudgifter i de tidlige faser, idé- og analysefase.
"IT-projektrådet bemærkede også ved den seneste statusrapportering, at der var forholdsvis få midler afsat til de tidlige og vigtige beslutninger for it-projektet. Det er i statusrapporteringen ikke muligt at identificere, om udgifterne reelt er så lave, da udgifter kan være påført driftsorganisationen og derfor ikke medtaget i projektudgifterne, hvilket vil give et misvisende billede," skriver rapporten og fortsætter:
"Budgetvejledningen fra 2011 foreskriver, at udgifter internt i organisationen og væsentlige udgifter under den tidlige modning skal inkluderes."
Som noget helt nyt har IT-projektrådet indført et såkaldt trafiklysmarkering, der viser hvor godt eller skidt det går for statens it-projekt - det kan du læse mere om her.
Læs også:
Sådan får du styr på samarbejdet med din it-leverandør