Læs også: Så hurtigt bredbånd har den typiske dansker
Mens tele-aktører i ny og næ klager over konkurrencesituationen på det danske bredbåndsmarked, kan de danske forbrugere se grinende til.
For den hårde konkurrence på telemarkedet kommer i den grad de danske forbrugere til gode.
Som noget nyt har Erhvervsstyrelse nemlig koblet prisudviklingen på mobilt bredbånd med væksten i de mobile bredbåndsabonnementer, og det er rar læsning for forbrugerne.
Antallet af abonnementer på mobilt bredbånd nåede i 2012 op på 980.000. Det er mere end dobbelt så mange abonnenter som i 2009, hvor tallet lød på 419.000.
I samme tidsrum er prisen på det billigste abonnement på markedet faldet fra 156 kroner i 2009 til 77 kroner i 2012.
Dermed kan Erhvervsstyrelsen klappe sig selv på skulderen, blot få dage efter indirekte at være blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at sikre gode konkurrencevilkår, og mens de danske yderområders opråb om bedre bredbånd jævnligt lyder.
"Vi sikrer gode konkurrencemuligheder på telemarkedet, som muliggør lave priser for forbrugerne. Samtidig regulerer vi telemarkedet, så der fx bliver mobil bredbåndsdækning i områder, som har de dårligste bredbåndsmuligheder," siger vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Finn Petersen i en nyhedsmeddelelse.
Ifølge Erhvervsstyrelsens seneste statistik fortsætter datatrafikken fra mobiltelefonerne med at eksplodere. På blot et år er trafikken vokset med 240 procent og rundede i første halvår af 2012 6,9 milliarder megabyte.