Selv om Android har en større udbredelse end Apple blandt smartphone-brugerne, har Apples App Store stadigvæk førertrøjen, når det gælder udvalget af de mest populære apps.
Eksempelvis lanceres mange populære apps stadigvæk først til iPhone og iPad, og selv Apples værste konkurrenter vælger at udgive deres apps til Apples platforme.
Det har netop fået techsiden AllThingsD's reporter Walt Mossberg til at påpege det paradoksale i, at alle Apples største konkurrenter udvikler apps til iOS, mens Apple ikke selv udvikler apps til andre platforme end sine egne.
Eksempelvis udvikler Google en lang række fremragende apps til iOS, heriblandt Google Maps, men også Microsoft tilbyder Skype og Skydrive til iOS, og Amazon har en Kindle ebogs-app, som er et glimrende alternativ til Apples iBooks-app.
Selv Apples største konkurrent på telefonmarkedet, Samsung, har ifølge AllThingsD udviklet en række apps til iOS, der eksempelvis gør det muligt at fjernbetjene nogle af virksomhedens elektronikprodukter
Derfor omfavner konkurrenter iOS
AllThingsD har henvendt sig til Amazon, Microsoft og Google for at høre, hvorfor de fortsætter med at udvikle apps til Apples platforme, når Apple ikke gengælder tjenesten.
Det samstemmende svar lyder ikke overraskende, at de ønsker at gøre deres produkter tilgængelige for flest mulige mennesker.
Microsoft oplyser, at virksomheden har en ambition om, at brugere af Windows og Windows Phone får virksomhedens programmer først og i de bedst fungerende udgaver, men tilføjer, at virksomheden samtidig bestræber sig på at være til stede på flere platforme.
Mens en repræsentant for Google oplyser: "Vi ønsker at gøre vores produkter tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Vores målsætning er at tilbyde den bedst mulige Google-oplevelse på tværs af forskellige enheder og platforme."
Men det er ikke kun de store teknologi-giganter, der er flittige til at udvikle til iOS. Også blandt de mindre app-udviklere ses det ofte, at der først udvikles en app til iPhone, hvorefter Android-app'en kommer senere.
Det så vi eksempelvis med apps som Instragram og Flipboard, der i starten udelukkende fandtes til iOS.
IOS holder udgifterne nede
Som mindre app-udvikler er indtægterne ofte små i starten, men udgifterne kan til gengæld gå hen og blive store, hvis en app skal udvikles i alt for mange versioner.
Og ifølge teknologi-mediet Mashable skal en udvikler kode til 331 forskellige modeller, hvis udvikleren vil være sikker på, at appen virker på 90 procent af alle smartphones.
Det skyldes, at det især blandt Android-telefoner er et enormt stort udvalg af telefoner med vidt forskellige specifikationer og som kører et væld af forskellige versioner af Android.
Men hvis en udvikler i stedet vælger at kode til iOS, skal udvikleren blot sikre sig at app'en virker på 18 forskellige enheder, og alligevel vil app'en nå ud til omkring 50 procent af alle enheder. Derudover er det velkendt, at en meget stor del af iPhone og iPad-brugerne anvender den seneste udgave af iOS.
Læs også: