Kontrolalarmen er gået 1.500 gange på kritiske it-systemer hos Region Midtjylland, men gudskelov har det ikke ført til store nedbrud.
Et notat dateret til januar 2013 fra Regionen, som Computerworld er kommet i besiddelse af, beskriver lidt om arbejdet med overvågning af en stribe it-systemer.
"Som det blev besluttet i styregruppen for it, har It i 2012 haft overvågning på driften af de ni mest kritiske systemer (EPJ, RIS/PACS, Blodbank, FMK, EDI, RMcpr, LABKAII og Midttelefoni)," hedder det i notatet.
Disse ni systemer var de mest kritiske for regionens sundheds-it-styregruppe, men i alt yder Region Midtjyllands it-afdeling faktisk overvågning på 35 systemer, oplyser CIO Jørn Lodahl.
Test kan afsløre mange fejl
Han oplyser også, at it-afdelingen gennemfører en såkaldt OAT-proces, der står for Operativ Accept Test - ITIL, før et system sættes i drift og overvågning for blandt andet at sikre kvaliteten i procedurerne omkring drift og alarmer.
Målet har været, at mere end 80 procent af driftsforstyrrelserne blev opdaget og afværget, inden de blev til gene for brugerne med driftstab til følge, forklares det videre.
"Overvågningsfunktionen håndterer månedligt flere end 1.000 alarmer, hvoraf langt størsteparten er kontrolalarmer, men der har siden opstarten været håndteret cirka 1.500 alarmer med afledte og konkrete afværgeaktiviteter, som har betydet, at driftsforstyrrelsen ikke har medført gener for forretningen," står der i notatet.
Stigende antal alarmer
Faktisk har antallet af alarmer været stigende, men det er ikke "udtryk for, at it-driften bliver dårligere; tværtimod viser det stigende antal alarmer, at konsolideringen af servere hen over efteråret er tiltaget, samt at funktionen kontinuerligt bliver professionaliseret ved udbygning af såkaldte agenter til at overvåge forskellige kritiske driftsparametre."
Samtidig forventer regionen, at behovet for overvågning i løbet af 2013 vil stige.
CIO Jørn Lodahl fra Region Midtjylland fortæller Computerworld, at regionen har organiseret sig omkring en 24/7 support og -overvågning, hvor der fast er to mand på vagt døgnet rundt på arbejdspladsen udelukkende for at overvåge systemerne.
Dette kommer oven i en vagtstruktur med fagfolk og specialister på vagt og bagvagt.
Altsammen for at sikre grundlaget for en sikker og stabil drift for hospitalerne døgnet rundt, og at regionen udnytter ressourcerne eller styrken ved en fælles regional it-afdeling på en optimal måde, forklarer Jørn Lodahl.
Derfor er alt godt alligevel
Notat: Overordnet stabil drift
Af notatet fremgår det, at it-driften i regionen overordnet kan "karakteriseres som værende stabil".
"Der har således ikke i 2012 været nedbrud, som har ramt samtlige brugere (eks. nedbrud på netværk eller datacentre), om end der i løbet af året har været nedbrud af kortere varighed, der har ramt specifikke services (f.eks. MidtEPJ) eller lokale driftsplatforme," hedder det i notatet.
Samtidig understreges det, at i takt med it-systemer bliver en større og større del af forretningens virke, så bliver kravet til oppetid også tilsvarende kritisk.
Uplanlagte driftsstop
Selvom der altså arbejdes med alarmer, så har der dog "været fire uplanlagte driftsstop med en samlet varighed af 24,25 timer i 2012."
"Hertil kommer driftsproblemer, som har ramt specifikke funktioner i systemet i kortere perioder," hedder det i notatet.
Problemerne er primært opstået i forlængelse af idriftsættelse af nye versioner, men også i nogle tilfælde fordi systemet kræver megen manuel vedligeholdelse, hvilket øger risikoen for, at der opstår fejl, forklares det i notatet.
CIO Jørn Lodahl oplyser yderligere, at der arbejdes målrettet på at nedbringe de manuelle vedigeholdelser i takt med, at systemerne konsolideres.
Samtidig vurderes det, at kontrolalarmerne vil være faldende, fordi de skyldes, at "Microsoft SCOM overvågningsværktøjet leveres default med 5000 målepunkter pr. system, hvor kunden så selv skal skære ned og justere på disse".
Efterhånden som regionen får tilpasset disse målepunkter til systemerne, vil der blive færre kontrolalarmer, vurderes det.