Det boks-løse salg af software gennem kanalen er i fokus. Also Actebis købte for nylig aktiemajoriteten i hollandske Atomblock, som har udviklet et system til elektronisk software-distribution.
Tech Data lancerede for seks måneder siden deres løsning, Activate-here. Nu går Tech Data ud og fortæller, at de første forhandlere er gået i luften med systemet.
Wupti.com kører som første store spiller med Tech Datas nye modul til onlinesalg af software. Det er en løsning, hvor forhandleren har integret Activate-here fuldstændig i deres webshop.
"Vi har solgt ESD med Activate-here siden november, og vi ser store muligheder i løsningen, særligt i forbindelse med den netop lancerede Office 2013, der jo er medieløs. Derfor har kunden ikke samme behov for den fysiske pakke længere " udtaler indkøbschef Peter Loch fra Wupti.com.
Med Activate-here leverer Wupti.com derfor kun et downloadlink og en produktnøgle, som kunden modtager inden for 60 minutter, fra købet er foretaget.
Hos Tech Data er det softwaredirektør Thomas Christensen, der har ansvaret for Activate-here. Han fortæller, at Tech Data nu har 10 projekter kørende på deres løsning.
"Der er også en masse mindre partnere, der er i gang med implementeringen lige nu," hævder han.
Activate-here er designet, så løsningen kan køre som et plugin på forhandlernes web-shop. Det betyder, at selve købet reelt foregår på Tech Datas system, men systemet er integreret, således at kunden ikke opdager det.
"Vi leverer et helt framework, som er styret via XML og andre standarder. Vi sørger for at levere en licensnøgle til kunden og sørger for faktureringen helt tilbage til Microsoft. Det er et fuldstændig whitelabel-system," siger Thomas Christensen.
I dag er det fortrinsvis Microsoft-produkter, der sælges gennem systemet, men der kommer flere til, fortæller Thomas Christensen.
Han fremhæver at fordelen ved Activate-here er, at det sømløse automatiske salg kan give forhandleren tid til at koncentrere sig om de mere komplicerede licenssalg.
"Jeg synes, at det er et rigtigt godt kanalværktøj, hvor vi tager nogle omkostninger ud af processen. Det klarer det hele automatisk og er også koblet op mod vores kreditgodkendelse. Det er et værdiskabende værktøj," lyder det fra Thomas Christensen.