Moderniseringsstyrelsens nye og skrappere linie overfor firmaer, der er sigtet eller anklaget for bestikkelse, får ingen betydning, når Atea-koncernen senere i denne måned afleverer sit bud på en ny to-årig statslig indkøbaftale for netværksudstyr.
Aftalen har en anslået værdi af 250 millioner kroner.
Netop Atea har siden juni sidste år været involveret i en sag om en bestikkelse af indkøbere og it-chefer fra en lang række offentlige institutioner som eksempelvis Region Sjælland, Rigspolitiet og Kriminalforsorgen.
En lang række offentligt ansatte er sammen med nuværende og tidligere Atea-medarbejdere sigtet i sagen, ligesom Atea som firma siden september i fjor har været sigtet.
Med udbuddet af den nye aftale er det første gang, at Moderniseringsstyrelsen forbeholder sig ret til at udelukke firmaer, der er sigtet eller anklaget for bestikkelse - uanset om der er faldet endelig dom eller ej.
Læs mere her: Staten strammer op på krav ved it-udbud: Mistanke om bestikkelse kan føre til udelukkelse
Men netop i dette udbud har Atea-koncernen valgt at lade datterselskabet Axcess stå for at byde ind på den lukrative kontrakt.
Og i sidste måned blev Axcess sammen med konkurrenterne HP, Dustin/Netteam, Netnordic, TDC og Credocom prækvalificeret til at deltage i den endelig udbudsrunde.
Axcess er en del af Atea
Axcess blev i januar 2015 købt af Atea, hvilket du kan læse mere om her: Axcess-opkøb varsler nye tider for Atea.
Siden købet har driften af Axcess indgået som en del af Ateas samlede koncernregnskab.
Formanden for Axcess' bestyrelse er Atea Danmarks administrerende direktør, Morten Felding, og resten af bestyrelsen består af ledende Atea-medarbejdere.
På den anden side er Axcess stadig et selvstændigt selskab med eget CVR-nummer og eget regnskab, som i den seneste udgave landede en omsætning på over en milliard kroner.
Følger reglerne
Ifølge lektor i udbudsret ved CBS i København, Grith Skovgaard Ølykke, er det helt i overensstemmelse med lovgivningen, at Atea-koncernen vælger at byde på en kontrakt gennem et datterselskab.
"At Atea vælger at byde gennem et andet selskab er helt selskabets eget valg," siger hun.
Hun understreger, at hun ikke kender den konkrete sag, og at hun derfor udtaler sig generelt om reglerne på området.
"Der er ikke nogen generel pligt til at virksomheder, der byder på offentlige kontrakter, oplyser om deres ejerforhold, men der er ikke noget i vejen for, at offentlige indkøbere beder om sådanne oplysninger," siger Grith Skovgaard Ølykke.
Hun peger på samtidig på, at firmaer der er sigtet eller tiltalt for bestikkelse, har mulighed for at forklare, hvordan de vil undgå bestikkelse og korruption.
"Hvis en virksomhed gør forskellige tiltag for at rette op, åbner det for, at det kan deltage i offentlige udbud, hvis den offentlige indkøber vurderer at virksomhedens troværdighed dermed er genoprettet," siger hun.
Hos Moderniseringstyrelsen ønsker chefen for Statens Indkøb, kontorchef Jakob Lind, ikke at sige, hvad han mener om, at Atea midt i beskyldningerne om bestikkelse lader et datterselskab stå som ansøger til en stor statslig indkøbsaftale.
"Det har jeg ingen kommentarer til," siger Jakob Lind.
Har I konkret bedt Axcess om en redegørelse i forbindelse med det her udbud?
"Det kan jeg heller ikke kommentere," lyder det fra kontorchefen.
Ateas danske direktør Morten Felding har ikke ønsket at kommentere sagen.
Læs også:
Atea-opkøb: Her er hemmelighederne bag Axcess' succesridt
Atea-opkøb: Flere firmaer var ude efter Axcess
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Fire af Ateas tungeste sælgere til det offentlige færdige i selskabet under stor mystik