Læs også:
Her er dommen over Blackberrys nye smartphones
Helt nyt Blackberry-styresystem: Sådan fungerer det
Efter at have set noget slidt ud i kanterne i flere år lancerede Blackberry i januar et helt nyt styresystem og nye smartphones.
Den manøvre har tilsyneladende fået andre virksomheder til at få øjnene op for, at Blackberry fortsat eksisterer og måske endda går en lys fremtid i møde.
Verdens næststørste pc-producent, Lenovo, har set sig lun på Blackberry.
Lenovo præsenterede selv sin første smartphone på CES-messen i januar 2012 og har siden lanceret en stribe Android-telefoner, men har aldrig fået det store gennembrud på markedet.
I et interview til franske Les Échos forholder Lenovos administrerende direkør, Yang Yuanqing, sig til spørgsmålet, om et opkøb af Blackberry kunne være en mulighed?
Han svarer, at det "muligvis kan give mening, men først er jeg nødt til at analysere markedet for at forstå, hvor vigtig denne virksomhed er."
Han giver også udtryk for, at vækst ikke altid kan opnås alene ved at udvikle nye produkter.
Derfor giver et opkøb god mening
Så sent som i januar var der også en del skriverier om dette mulige opkøb. Dengang var det Bloomberg, der kunne citere Lenonos økonomidirektør for at sige, at "vi ser på alle mulighederne - RIM og mange andre."
"Vi vil ikke tøve, hvis den rette mulighed opstår, som kan komme os og aktionærerne til gavn," lød det desuden fra
Wong Wai Ming.
Der er ofte skriverier om potentielle opkøb i smartphone-industrien - Microsofts køb af Nokia er et af de mest vedholdende - men det vil faktisk på mange måder kunne give god mening for Lenovo at købe Blackberry.
Derfor vil BlackBerry passe godt til Lenovo
Lenovo har en lang tradition for at lave business-produkter, som det også er tilfældet med Blackberry.
Samtidig flytter forbrugernes opmærksomhed sig i disse år i stigende grad over mod smartphones og tablets, og med et opkøb vil Lenovo kunne få en stærkere position på de markeder.
Lige før jul kom IDC med en forudsigelse om, at Blackberry i 2016 vil have en markedsandel på 4,1 procent, hvilket kun er et mindre fald fra de 4,7 procent, platformen nuppede i 2012.
I Gartners opgørelse over det globale pc-salg i 2012 var HP verdens største pc-producent med en markedsandel på 16 procent.
HP's markedsandel faldt dog 6,7 procent fra 2011 til 2012, og den nærmeste konkurrent, Lenovo, øgede samtidig sin markedsandel, så selskabet nu ligger på en andenplads med 14,8 procent af markedet.