Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget
Teleselskabet 3's kunder: I er altså ramt af nedbrud
På bar bund: Danske sygehuse ramt af it-kaos på anden uge
En planlagt software-opdatering af mainframe-system hos JN Data skabte lørdag kaos i flere netbanker og Dankort-terminaler.
"Software-fejlen bevirkede simpelthen, at alle systemer, der er hængt op på dette system stod af lørdag formiddag," siger Erling Jensen, der er administrerende direktør ved JN Data til Computerworld.
Problemerne opstod omkring klokken 10 lørdag formiddag, og arbejdet med genetablering af normal drift fortsatte indtil lørdag aften.
Det gik blandt andet udover netbankerne ved Jyske Bank, Ny Kredit, BEC (Bankernes EDB Central) og SDC (Skandinavisk Data Center). Men også Dankort-terminalerne i de danske butikker havde problemer.
Mainframe-systemet er leveret af IBM, og virksomheden erkender overfor Computerworld, at det var en ellers planlagt opdatering, der skabte problemerne.
JN Data kan ikke garantere at problemet ikke vil opstå igen.
IBM: Vi undersøger problemet
Ifølge JN Data opstod problemet, fordi en helt central komponent i mainframen skulle opdateres.
"Problemet opstod ved en såkaldt koblingsfacilitet, som binder vores mainframes sammen. Det drejer sig om en fejl ved mikrokode, altså selve den software, der kontrollerer komponenten," siger Erling Jensen.
Den forklaring bakkes op af IBM, der samtidig erkender, at problemet skete som led i en planlagt opdatering.
"Det kan jeg godt bekræfte, at det var en planlagt opdatering, der blev foretaget. Her skete der noget utilsigtet, som lagde server miljøet ned." erkender Carsten Grønning, der er Media Relations Manager ved IBM.
IBM fremhæver selv, at sådanne fejl ikke burde kunne opstå.
"Vores miljøer er designet til at være ekstremt driftsikre, derfor har vi selvfølgelig også fokus på at opklare helt nøjagtigt, hvad der gik galt denne gang. Kort fortalt er materialet afleveret til vores laboratorie," fortæller Carsten Grønning.
Genetableringsplaner sikrede kunderne
Efter problemet blev identificeret hos JN Data, kunne virksomheden begynde genetableringen af kundernes systemer.
Men det var ikke alle kunderne, der blev genetableret med det samme.
"Vi har forskellige reetableringstider og procedurer for vores kunder, derfor havde vi forskellige genetableringstider for vores kunder," fortæller Erling Jensen og fortsætter:
"Jyske Bank var forholdsvis uberørt af situationen, Nykredit og BEC var oppe igen klokken 13, og SDC var oppe igen klokken 16. Vores norske og svenske kunder blev genetableret lørdag aften."
Var det en prioritetssag, at de svenske og norske kunder blev reetableret til sidst?
"Nej, det var ikke en prioritets sag, og det vil jeg understrege. Men der er forskellig kompleksistet i, hvorledes systemerne bliver genetableret." siger Erling Jensen.
Kan problemet opstå igen?
"Vi kan jeg aldrig sige aldrig, men man kan jo altid forsøge at forebygge og lære af de fejl, der opstår. Det er jo hardware og software, derfor kan der aldrig gives en 100 procent garanti." mener Erling Jensen.
Her ramte problemet hårdest
Det var særligt netbankerne, der blev ramt af problemet. Men også en række typer af hævekort havde problemet.
"Det skabte problemer for kunder, der benytter korttyperne Mastercard og Visa elektron," fortæller Erling Jensen og afslutter:
"Hvis du eksempelvis bruger Visa Elektron, så kan du ikke lave et overtræk. Når kortet bruges, kontrolleres det, om der rent faktisk står penge på kontoen, og når terminalerne ikke kan få adgang til de bagvedliggende systemer, så bliver betalingen afvist."
IBM fortæller Computerworld, at problemet hos JN Data, blev løst ved at rulle den gamle software tilbage på komponenten.
Læs også:
Microsoft-kunder får stor-rabat efter nedbrud - se hvor meget