Læs også:
Android fylder fem år: Sådan erobrede det markedet
Android løber fra alle de andre: Så meget fylder OS'et
Googles Android-platform har over de seneste fem år formået at erobre det meste af smartphone-markedet med en markedsandel, der på globalt plan sidste år nåede op på 75 procent.
Men selvom hele holdet af Android-producenter dermed burde juble, er det først og fremmest Samsung, der nyder godt af de vilde vækstrater.
Tal fra IDC [url= https://www.computerworld.dk/art/224235/htc-ramt-af-dramatisk-nedtur-saa-slemt-staar-det-til?page=2]viser[/url], at Samsung i 2012 endte ud med en markedsandel på 30,3 procent af det samlede smartpphone-marked, mens den andenstørste Android-producent, HTC, endte nede på 4,6 procent.
Wall Street Journal skriver, at chefer hos Google er bekymrede over, at Samsung nu sælger omkring 40 procent af alle enheder med Android, fordi det stiller Samsung i en særlig position, når nye aftaler med Google skal forhandles på plads.
Ifølge avisen, der ikke bringer navne på Google-kilderne, er Google derfor i denne uge til Mobile World Congress i Barcelona blandt andet med håbet om, at andre end Samsung er klar med nye Android-produkter, der kan holde trit med Samsung rent salgsmæssigt.
Et bud kunne være HTC's nye top-smartphone med Android, HTC One.
Wall Street Journal mener at vide, at Samsung-dominansen kan få Google til at satse endnu mere på Android-produkter med udgangspunkt i købet af Motorola Mobility, men det er ikke noget, Google har ønsket at kommentere officielt, ligesom Samsung heller ikke har kommentarer til historien.
Androids succes er langt hen ad vejen opstået, fordi det er en åben platform, som alle producenter kan vælge at satse på.
Hvis den succes skal fortsætte, kræver det, at salgspotentialet er til stede for alle Android-producenter - og i højere grad end hvis man vælger at satse på en anden platform, eksempelvis Windows Phone.
Læs også:
Android fylder fem år: Sådan erobrede det markedet