Læs også:
Danskerne: Her er den bedste mobilbank
Er du kunde? Her er Danmarks ringeste mobilselskab
Fiberbranchens produkt- og markedsføringsselskab, Waoo, løber med alle roserne i kundetilfredsundersøgelsen BrancheIndex Internet 2013.
I alle undersøgelsens punkter slår Waoo telebranchens helt tunge drenge, når det drejer sig om kundernes vurdering af virksomhedernes hastighed, stabilitet, loyalitet og vurdering af image.
"Undersøgelsen viser, at kunderne hos Waoo! vurderer selskabet til at have det bedste image [...] I bunden af listen finder man Telenor Bredbånd, som har overtaget sidstepladsen fra Telia," skriver Loyalty Group i en pressemeddelelse.
Ifølge konsulenthuset Loyalty Group, der står bag undersøgelsen, er tallene baseret på 2.800 respondenter.
På næste side kan du læse mere om metoden, der er brugt i undersøgelsen.
Her er kunderne tilfredse med bredbåndshastigheden
Målt på tilfredsheden med hastigheden på kundernes internetforbindelse stikker Waoo af fra konkurrenterne.
Hvorimod bundholdene i undersøgelsen er tre af telebranchens allerstørste, henholdsvis Telenor, TDC og Telia.
Spørgsmålet til respondenterne lød: Jeg er tilfreds med hastigheden på min internetforbindelse.
Tabellen er illustreret ud fra indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala. Hvor 1 er meget uenig og 7 er meget enig)
Ifølge Loyalty Group scorer Waoo højt på grund af virksomhedens teknologi.
"Når det gælder hastighed, så har Waoo! en naturlig fordel i forhold til de fleste andre internetudbydere, da de leverer internet via fibernet," skriver Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver for Loyalty Group.
Telebranchens loyalitet er i bund
Undersøgelsen viser ydermere, at kunderne har lav loyalitet overfor telebranchen.
Mikkel Korntved fremhæver, at det kræver god service, og at reel markedsføring er udslagsgivende, når det drejer sig om at score højt på kundeloyalitet.
"Det er lige så vigtigt at yde en god service, og at kunderne oplever, at deres internetudbyder holder, hvad de lover." skriver Mikkel Korntved.
Telebranchens 'op til' markedsføring fremhæves særligt som et parameter.
"De andre udbydere på markedet markedsfører sig med en "op til" hastighed. Når kunderne så ikke oplever en hastighed i nærheden af den reklamerede "op til" hastighed, så skabes der et negativt mismatch mellem kundernes forventninger og det internetudbyderne lover."
Sådan er undersøgelsen foretaget
Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget i december 2012 via et webbaseret spørgeskema.
"2.800 privatkunder har deltaget i BrancheIndex Internet 2013 og vurderet deres internetudbyder på centrale områder som service, produkter og markedsføring," skriver Loyalty Group omkring sin undersøgelse.
Ifølge Loyalty Group har 2.613 af respondenterne svaret, at de benytter sig af ADSL, kabelnet eller fiber, og 187 har svaret, at de benytter mobilt bredbånd.
Hvem har I sendt undersøgelsen til?
"Undersøgelsen er baseret på panel med 140.000 nordiske personer, herunder 80.000 danskere." svarer Lars Jepsen, der er researchchef ved Loyalty Group.
Hvordan har man kunne tilslutte sig panelet?
"Det har man kunne tilslutte sig gennem en række rekrutteringer, som vi har gennemført over de sidste 10 år." siger Lars Jepsen.
Hvem betaler for undersøgelsen?
"Det gør vi selv. Undersøgelsen er lavet på eget initiativ for at skabe et grundlag for vores rådgivningsarbejde," udtaler han til Computerworld.
Læs også:
Danskerne: Her er den bedste mobilbank