Læs også:
Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber
Fyn melder rent ud: Vi vil have fiber
Hvad skal der egentlig til, før det er attraktivt for fiberselskaberne at rulle fiber ud i dit område?
Det spørgsmål svarer selskabet EnergiMidt nu på.
For det midtjyske selskab handler det overordnet om at lave en vurdering af indtjeningsmulighederne i området.
"Det handler helt overordnet set om at have et regnestykke, der går op," siger Lars Kofoed Sørensen, der er markedschef i EnergiMidt.
Her undersøges det samlede antal husstande, tilslutningsvillighed samt de kundernes forventninger til de produkter, der kan sælges.
Svaret kommer oven på to historier, der i denne uge har beskrevet borgernes og fynske kommuners tilslutningsvillighed.
EnergiMidt er etableret med base i Silkeborg, hvor selskabet råder over fiberudrulningsmuligheder i det midtjyske.
I januar fik virksomheden godkendelse til at fusionere med Elro, dermed er der åbnet op for udrulningen af fiberforbindelserne i det østjyske.
Sådan beregner selskabet potentialet
EnergiMidt fremhæver, at det er svært at give en helt nøjagtigt beskrivelse af, hvordan den gængse businesscase ser ud.
Gennem et eksempel fra en nuværende fiberudrulnings-kampagne fra et område nær Randers, giver virksomheden her et indblik i forretningsmodellerne.
"Udgangspunktet er, at der i det konkrete område skal udbygges fiberinfrastruktur til 517 husstande," fortæller Lars Kofoed Sørensen.
Så mange skal være interesserede - eller gider selskabet ikke
Efter områdets husstande er kortlagt, undersøger virksomheden, hvor mange i området, der er interesserede i et blive tilkoblet.
"Efter vores vurdering er der omkring 365 kunder, som vi umiddelbart kan sælge til. Med de forventninger vi har til produktsammensætning, skal vi derfor sælge til 30 procent eller cirka 120 husstande for at økonomien hænger sammen," siger Lars Kofoed Sørensen.
Udover tilslutningsgraden i området undersøger EnergiMidt også konkurrencesituationen.
"Her kigger vi særligt på konkurrencen indenfor tv-løsninger i området. Konkurrencen kommer eksempelvis fra antenneforeninger eller kabel-tv." fortæller Lars Kofoed Sørensen.
Folk har fået øjnene op for mulighederne
Forretningsleder erkender, at det har været svært at skubbe gang i markedet.
"For fem år siden var der næsten ingen i vores områder, der vidste, hvad fibernetværket egentlig havde af potentiale," fortæller Lars Kofoed Sørensen.
Derfor tyede EnergiMidt til utraditionelle metoder for at få de midtjyske øjne op for fibernetværket.
"Vi brugte en decideret show-trailer, når vi etablerede fibernettet i et nyt område. Her satte vi en truck op, der blev koblet på netværket, og her inviterede vi så folk ind for at se produkterne ved selvsyn," beretter Lars Kofoed Sørensen.
Siden er interessen øget, og i dag er det en helt anden opbakning selskabet møder, når fibernettet ruller ud.
"Interessen er der bestemt i dag. Nogle gange står folk nærmest med flag, når vi ruller ud. Det er jo fantastisk at have den slags opbakning." afslutter Lars Kofoed Sørensen.
Læs også:
Danskere i bøn til fiberselskaber: Vi vil have fiber