Ved udgangen af i år skal virksomheder have en obligatorisk digital postkasse, hvilket også er tilfældet for borgerne ved udgangen af år 2014.
Men allerede nu har en del virksomheder og borgere tilmeldt sig ordningen.
Således viser den seneste opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen, at 23,9 procent af borgerne er tilmeldt, mens 76,1 procent altså fortsat mangler.
I øvrigt viser statistikken, at det er danskere i aldersgruppen 35-44 år, hvor flest har fået sig tilmeldt. Her er det 32 procent, der har fået sig tilmeldt.
Danskere over 64 år og faktisk også under 24 år halter efter.
Måske lidt overraskende har kun 14,6 procent af gruppen mellem 15-24 år fået tilmeldt sig ordningen.
Børnefamilier med på it-vognen
Ser man på køn, så er forskellen marginal, hvor 24,7 procent af mændene er tilmeldt, mens andelen af tilmeldte kvinder ligger på 23,2 procent.
I statistikken finder man også andelen af børnefamilier tilmeldt ordningen. Altså, hvor mindst én i husstanden er tilmeldt. Og her kan man åbenbart se en fidus i ordningen.
I hvert fald er 48,7 procent af børnefamilierne på landsplan tilmeldt digital post.
I øvrigt er projektet med digital post en vigtig brik i digitaliseringsstrategien for Danmark.
For generelt viser den fællesoffentlige business case, at myndigheder kan spare cirka seks kroner per masseforsendelse og cirka 20 kroner per enkeltforsendelse.
Du kan selv tilmelde dig digital post på borger.dk