I sidste uge i Region Midtjylland fik omkring 20.000 kliniske medarbejdere at mærke, hvordan it kan påvirke hverdagen meget negativt.
Lange logon-tider på regionens EPJ-system (Elektroniske Patient Journaler), der er implementeret på fire ud af regionens fem hospitaler, fik personalet til at sende ambulante patienter hjem, mens it-bøvlet fortsatte ugen ud med varierende styrke.
Det kan du læse mere om her.
Lukker systemet helt ned
Til Computerworld fortalte områdeleder for EPJ, Niels Henrik Petersen, at it-afdelingen endnu ikke havde identificeret fejlen.
Og selvom det er over en uge siden, at kaos blevet sluppet løs i de midtjyske servere, er regionens it-folk ikke kommet nærmere en løsning i dag, tirsdag, hvor EPJ-systemet oven i købet har været lukket helt ned i en lille halv time omkring frokosttid.
Det sker ovenpå en mandag, hvor der flere gange i løbet af dagen var store forsinkelser på systemet, så det kliniske personale i enkelte tilfælde måtte vente op mod fem minutter, før de var inde i EPJ-systemet.
Hvis de altså overhovedet kunne komme ind.
"Vi lukkede systemet helt ned i dag, fordi det var sandet til. Mens det var lukket, kunne vi samtidig justere nogle parametre for kommunikationen mellem vores klienter og serverne," forklarer regionens områdeleder for EPJ, Niels Henrik Petersen.
Han erkender dog, at regionens it-folk endnu ikke er helt skarpe på, hvor den store fejl ligger.
"Mistanken går i retning af klienternes kommunikation med Websphere-applikationsserveren, og vi har tidligere også spekuleret i, om problemerne skyldtes manglende opdatering af Java på alle klienter," siger Niels Henrik Petersen.
Sådan vil regionen løse problemet
På grund af det langvarige it-flimmeri med store konsekvenser på de midtjyske sygehuse, har Region Midtjylland nu besluttet at sende al sit logningsmateriale til Websphere-leverandøren IBM og EPJ-systemleverandøren Systematic for, at de kan gennemgå logningen minutiøst.
Region Midtjylland har tidligere sendt logningsmateriale til begge leverandører, men det har åbenbart ikke været tilstrækkeligt.
"Vi har en generel serviceaftale med IBM, og vi har hidkaldt eksperter hos Systematic, fordi de kender systemet så godt," forklarer Niels Henrik Petersen til Computerworld.
Folkene fra Systematic har været til stede hos regionens it-afdeling og afdelingens servere siden sidste uge.
Niels Henrik Petersen understreger, at regionen ikke forventer, at der bliver fundet fejl i selve EPJ-systemet.
Istedet forventer han, at fejlen skal findes i kommunikationen mellem regionens servere og de tusindvis af klienter på hospitalerne.
Hvornår regner I med, at problemet bliver løst?
"Hvis jeg vidste, hvor problemet findes, så havde vi givetvis løst det allerede. I denne fejlsøgningsproces vil jeg ikke komme med et bud," svarer Niels Henrik Petersen.
Læs også: