Læs også:
Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden
It-giganter bønfalder app-udviklere: Kom over til os
Lock-in: Sådan låser gadget-pusheren dig fast
ComputerViews: Apps bidrager med masser af værdi til smartphones og tablet-pc'er - og det kommer naturligvis forbrugerne til gavn.
Desværre betyder it-selskabernes taktiske spil i forhold til hinanden, at potentialet slet ikke indfries.
Sådan lyder i hvert fald synspunktet hos Gregor Petri, der er research director hos Gartner.
"Som en app-bruger forbløffes, påvirkes og irriteres jeg stadig oftere over, hvad der i mine øjne kun kan beskrives som en krig om territorium mellem forskellige teknologileverandører," skriver han i et blogindlæg.
"Øget samarbejde - der opstod på grund af et ønske om hurtigt at kunne nå markedet - bliver erstattet af direkte konkurrence drevet af et ønske om at eje hele pakken," skriver Gregor Petri om den krig på app-markedet, som vi også tidligere har beskrevet her på Computerworld.
Her er eksemplerne
I blogindlægget hæfter han sig ved en række aktuelle begivenheder og beslutninger, der tilgodeser it-leverandøren snarere end it-forbrugeren.
Et eksempel er Apples beslutning om at droppe Google Maps i iOS og i stedet satse på sin egen - og ikke specielt velfungerende - korttjeneste.
Et andet eksempel er Googles forsøg på at udnytte sin position som søge-gigant til at tvinge alle brugerne over på selskabets eget sociale netværk, Google+
Gregor Petri hæfter sig også ved aktuelle magtkampe mellem Instagram og Twitter og ved Googles beslutning om ikke længere at understøtte Exchange ActiveSync.
Endelig har it-industrien over de senere år været præget af stadig flere patent-krige, hvor den ene leverandør forsøger at sætte en stopper for den anden leverandørs produkt - og omvendt.
Hvem vinder i det lange løb?
"Jeg er ikke imod sund konkurrence (tværtimod), men som forbruger kan jeg ikke se, hvordan udviklingen gavner mig. Det ser ud til, at mange virksomheder reagerer på markedets efterspørgsel på integration ved at tvinge forbrugerne ind i deres egen, lukkede butik," skriver Gregor Petri.
Lock-in-problematikken, som vi også tidligere har berørt i denne artikel, er ellers typisk noget, der var dominerende i "gamle dage," men Gartners research director mener altså, at tendensen nu igen ses - og det går ud over it-brugerne.
Mens han sagtens kan forstå, at it-virksomhederne er meget optagede af sammensmeltningen af hardware og software og af den forandring, der finder sted i en cloud-tidsalder, så mener han ikke, at leverandørernes fremgangsmåde er vejen frem.
"Hvis app-økonomien skal fortsætte med at vokse, er den nødt til at adressere den primære kunde (brugeren). Og hvis (ja, det er et stort hvis) markedet er lidt ligesom jeg, så vil det foretrække økosystemer af førende, åbne apps frem for fuldt integrerede, lukkede løsninger."'
Deler du synspunktet, at udviklingen går i den forkerte retning - og kan du nævne konkrete eksempler på det?