De sociale medier er fremragende platforme til markedsføring.
Derfor rykker virksomheder i stor stil ind på eksempelvis Facebook.
"Sociale medier er med tiden blevet gode til markedsføring. Det har det ikke altid været," forklarer David Ledstrup, der er rådgiver i sociale medier hos Facebook-specialisterne fra Bigum & co.
Det handler ifølge ham om at være der, hvor kunderne eller brugerne er, for i dag bruger mange de sociale medier som nyhedsstrøm i stedet for traditionelle nyhedsmedier.
"Før i tiden ville du som virksomhed sende en printannonce ud i aviserne, men nu kan vi vælge og vrage i nyhedsstrømmen. Det gør folk på de sociale medier, hvor de får deres nyheder fra i dag," siger David Ledstrup.
Selv om Facebook og andre sociale medier er en fantastisk markedsføringsplatform, skal du ikke bevæge dig derind for enhver pris.
Vær engageret
Går du ind på de sociale medier, kræver det transparens.
Du skal kunne dit håndværk. Kan du ikke det, går du galt i byen.
"Firmaer, der ikke har et godt nok produkt, falder igennem på de sociale medier," forklarer David Ledstrup.
Fordelen ved de sociale medier er, at det er venner, der deler med hinanden.
"Produktet er derfor godkendt af ens venner," siger David Ledstrup.
Men du skal være engageret på de sociale medier. Eller risikerer du også at falde igennem.
"Er du ikke et socialt menneske per definition, får du det svært. Så har du svært ved det sociale, skal du alliere dig med nogen, der kan det," siger David Ledstrup.
Afsæt ressourcerne
Det kræver mange ressourcer at håndtere sin gang på de sociale medier.
"Det er et 24/7-job. Du skal kunne håndtere klager og support, og det er ekstremt vigtigt, at du er hurtigt ude," fortæller David Ledstrup.
Du skal helst kunne svare på henvendelser inden for mellem 12 og 24 timer - og ofte meget hurtigere.
I gamle dage sad du måske med en mail-support, hvor kunderne forventede at få svar inden for et par døgn.
På de sociale medier er det helt anderledes.
"Efter 24 timer er forbrugeren ikke længere interesseret i svaret. Så har han eller hun formentligt fundet svaret på Google," siger David Ledstrup.
David Ledstrup understreger dog, at det ikke kun er i forbindelse med klagehåndtering, at det er smart at være til stede på de sociale medier.
Du skal dog huske at være aktiv.
"Det værste, du kan gøre, er at være usynlig eller ikke tilgængelig. Hvis du ikke skubber noget derud eller deler noget på de sociale medier, så eksisterer du ikke, og så er du ikke interessant," lyder David Ledstrups advarsel.