Når en kunde ankommer i din butik, vil han eller hun med det samme lede efter en specifik vare.
Derfor nytter det ikke noget, at kunderne ikke kan finde søgefunktionen, når de sætter benene i din e-butik.
For kan de ikke finde søgefunktionen, er de ude, før du kan nå at sige salg. Så enkelt kan det siges.
Som i en fysisk butik
Forestil dig for eksempel, at du går forbi en fysisk butik på vej hjem fra arbejde, fordi du mangler pinjekerner til din verdensberømte pesto.
De kan være placeret hvor som helst i butikken, så du forsøger at få hjælp fra en ekspedient.
Efter et par minutters forgæves søgen efter en medarbejder beslutter du dig for at give op. Du forlader herefter forretningen tomhændet, og du kommer nok ikke igen.
Det er de tanker, du skal overføre til din webshop, for det er formentligt også sådan, dine besøgende reagerer, hvis de ikke kan finde søgefunktionen på dit website.
Din søgefunktion skal derfor være synlig hele tiden.
Fjern forstyrrende elementer
Du skal så vidt muligt undgå at placere forstyrrende elementer rundt om søgefeltet. Det er kun med til at forvirre kunden.
Gør dit søgefelt så enkelt og fremtrædende som muligt og hold det på den samme placering på alle undersider.
Eksempelvis har mange af de store webshops et søgefelt i øverste højre hjørne, så kunderne ikke hele tiden skal lede efter søgefunktionen.
Det nytter dog ikke at have en synlig søgefunktion, hvis den ikke også virker ordentligt.
Besøgende, der bruger søgefeltet, ønsker at finde, hvad de leder efter. Og det skal ske hurtigt.
Er resultaterne brugbare?
Sandsynligvis søges der efter et bestemt produkt eller en bestemt funktion i et produkt, der formentlig ikke er opført på hjemmesiden under hovedkategorierne.
Det kan være, at kunderne søger efter varer i en bestemt farve, og indgår farven ikke i produktnavnet, kan det være, at produktet ikke dukker op i en søgning.
Derfor er det en god idé med nøgleord, hvor det er muligt at angive en farve, der også bliver taget med i en søgning.
Ud over at forbedre søgemulighederne med nøgleord kan du også hjælpe dine kunder med forbedringer, hvis du undersøger, hvad folk søger efter.
Hvis der er elementer, der konstant går igen i søgningerne, kan det være, at der er brug for en forbedring netop her.
Læs også: