Du kan ikke komme udenom at tænke brugervenlighed, når du vil drive en god og bæredygtig webshop.
Kan brugerne ikke finde ud af at bruge din webshop, smutter de hurtigt videre til din konkurrent.
I forhold til den fysiske handel er der nemlig langt kortere afstand mellem e-butikkerne.
Det betyder, at du er nødt til at tænke nogle ting igennem, inden du udvikler din webshop.
"Grundlæggende handler det om at undersøge, hvem der gerne vil bruge din webshop, og hvad de gerne vil kunne," fortæller Ole Gregersen," der underviser i usability på IT-Universitetet i København.
Gør som de andre
Ifølge Olge Gregersen findes der ikke én rigtig opskrift på, hvordan du optimerer din webshop.
Alligevel er der nogle få ting, som det er en god idé at tænke ind i din løsning, når du udvikler din webshop.
"En webshop er jo et stykke teknologi, og der er nogle usability-principper, man prøver at leve op til. Og det er sådan noget med, at man eksempelvis overholder de gældende konventioner. Det er at prøve at forstå, hvilke retningslinjer der findes for god usability," siger Ole Gregersen.
Derfor er det ifølge usability-eksperten en god idé at se på, hvordan andre har gjort og få sin webshop til at fungere, som alle andre webshops fungerer.
"Man skal se på de erfaringer, som folk har, og hvordan de er vant til at bruge tingene. Det er de forventninger, som brugerne har," forklarer Ole Gregersen.
Herefter kan du blive mere konkret og bestemme dig for, at søgefeltet skal være et bestemt sted, og kurven skal ligge på en bestemt måde.
"I virkeligheden forsøger man bare at få siden til at leve op til nogle gældende principper," siger Ole Gregersen og fremhæver et naturligt navigationsflow som et godt udgangspunkt.
Dette skal du være opmærksom på
Der er mange forskellige tilgange til et godt navigationsflow. Den ene tilgang er at designe et flow, der minder om det, kunderne kender fra andre webshops.
"Det betyder, at når de kommer fra andre shops, skal de ikke til at lære forfra, hvordan din shop hænger sammen," siger Ole Gregersen.
Så ved de allerede, at der er en forside, nogle kategorier og produktsider, og de ved, at man kan lægge varer i kurven og derfra gå ind i et bestillingsforløb, hvor de kan komme videre til betalingen.
"Dybest set er det jo bare at leve op til de forventninger, som brugeren har omkring, hvordan butikken hænger sammen," forklarer Ole Gregersen.
Han mener samtidig, at der ikke er nogen retningslinjer for, hvilke farver de forskellige elementer skal have.
"Jeg tror, at tiden er løbet lidt fra den måde at arbejde på. Det ligger nogle år tilbage at sige, at links eksempelvis skal være understregede," siger Ole Gregersen.
Hans råd er derfor at gøre som de store, men ikke uden forbehold, for dit website er unikt, ligesom dine kunder er unikke.
"Gør du som de store, er du et godt stykke henne ad vejen. Kunsten herfra er at prøve at få indsigt i, hvad der foregår på dit website," fortæller Ole Gregersen.
Han mener, at dér, hvor der opstår nogle dogmer omkring udformningen af webshops, er, at der er nogle gode måder at lave check-ud-forløb på og nogle gode måder at lave produktsider på.