Læs også:
Microsoft-aktien nedgraderet på grund af Windows 8
Så lidt fylder Windows 8 efter to måneder på markedet
Selvom Microsofts Windows 8 blev sendt på markedet under stor ståhej den 26. oktober sidste år, var fjerde kvartal ikke specielt opløftende for de i forvejen hårdt pressede pc-producenter.
Helt nye tal fra både Gartner og IDC afslører, hvilken effekt det meget omtalte Microsoft-styresystem har haft indtil videre.
I alt blev der sendt 90 millioner pc'er af sted fra producenterne i fjerde kvartal, hvilket er et fald på 4,9 procent i forhold til samme kvartal året før, skriver Gartner.
Konkret peger analysefirmaet på, at det er forbrugernes sult efter tablet-pc'er, der rammer salget af de traditionelle pc'er.
Det har vist sig, at mange forbrugere ikke vælger både en almindelig pc og en tablet-pc, men derimod kun en tablet og så i stedet har en fælles pc, som man deler i husholdningen.
"Der vil være nogle forbrugere, der vil beholde begge dele, men vi tror, at det vil være undtagelsen og ikke normen," skriver Gartner blandt andet.
Ingen Windows 8-magi
Samtidig kunne lanceringen af Windows 8 ikke stoppe denne trend, meddeler analysefirmaet:
"Lanceringen af Windows 8 havde ikke nogen signifikant indflydelse på pc-forsendelserne i fjerde kvartal."
Udviklingen på pc-markedet er stort set den samme, hvis man ser på de nye tal fra IDC.
"Selvom kvartalet markerede begyndelsen på noget helt nyt for pc-industrien med lanceringen af Windows 8, ændrede det ikke hurtigt den sløve pc-efterspørgsel, og pc-markedet fortsatte med at indtage bagsædet i forhold til konkurrerende enheder og vedblivende økonomiske bekymringer."
I sidste uge valgt finanshuset Morgan Stanley at nedgradere anbefalingen til Microsoft-aktien på grund af Windows 8.
Det svage pc-marked vil ikke alene skade Windows 8-salget, men også den nye version af Office-pakken, lød det blandt andet fra Morgan Stanley.
Her er pc-vinderne og -taberne
Ser man på udviklingen på pc-markedet i hele 2012, viser de foreløbige tal fra Gartner, at det fortsat er HP, der er verdens største pc-producent med en markedsandel på 16 procent.
HP's markedsandel faldt dog 6,7 procent fra 2011 til 2012, og den nærmeste konkurrent, Lenovo, øgede samtidig sin markedsandel, så selskabet nu ligger på en andenplads med 14,8 procent af markedet.
Dell oplevede et fald på mere end 12 procent i året, der gik, og ligger nu på tredjepladsen med 10,7 procent, skarpt forfulgt af Acer med 10,4 procent.
Hos IDC ser udviklingen over det seneste år således ud: