Læs også:
Så meget kan du spare på at sende din it til Indien
It-cheferne i klassisk forstand er en uddøende race. Det mener partner i PA-Consulting Leif Caspersen.
Det rådgivende konsulenthus ser en helt tydelig tendens:
Flere virksomheder fører nu multisourcing-strategierne helt ud i livet og lægger it-driften og udviklingen hos eksterne leverandører.
"Multisourcing har simret i mange år, men nu ser vi, at virksomhederne virkelig begynder at tage skridtet fuldt ud," siger Leif Caspersen.
CIO'en skal tættere på forretningen, og arbejdsområderne kommer derfor naturligt til at handle mere om forretningsforståelse og leverandørstyring.
Ifølge Leif Caspersen sker forandringerne i erkendelse af, at multisourcing-strategi giver virksomhederne økonomiske fordele ved at udnytte stordriftsfordele og teknologisk ekspertviden hos leverandørerne.
Markedet ændrer sig nu
En undersøgelse fra 2011 viser, at 49 procent af de skandinaviske CIO'er ønsker at forøge investeringerne i multisourcing.
Undersøgelsen er foretaget af Harvey Nash i samarbejde med PA-Consulting.
"En stor del af de danske virksomheder bevæger sig definitivt hen imod mere eller mindre komplekse leverandørforhold og gør dermed op med den klassiske it-drift og udvikling," vurderer Leif Caspersen.
Ifølge PA-Consulting er it-chefens rolle under opløsning.
"It-afdelingens grænser er i bevægelse. Leverandørstyringen i forhold til forretningen bliver yderligere vigtig," mener Leif Caspersen og fortsætter:
"Vi kan se, at virksomhederne i stigende grad udfører og er interesserede i at eksekvere på multisourcing."
Nyt marked giver nye udfordringer
Flere leverandører giver dog samtidig nye udfordringer, og it-afdelingen står overfor større forandringer.
"Kompleksiteten ved at benytte sig af flere leverandører øger kravet om leverandørstyring. Klassisk kontraktstyring mod SLA er i dag ikke nok," siger Leif Caspersen.
Netop leverandørstyring bliver ifølge PA-Consulting en kerneegenskab for fremtidens CIO.
"Det handler om at inkludere leverandørerne i en tæt dialog for at kunne drive virksomheden," mener Leif Caspersen.
Her skal du passe på
Ifølge Leif Caspersen er det særligt to faldgruber, du bør være opmærksom på, når det handler om multisourcing.
"Proces- og service-integrationen er udfordrende, fordi mange organisationer er meget standardiserede i form af serviceaftaler og kontraktstyring af processer," siger Leif Caspersen og fortsætter:
"Det er en udfordring, fordi kompleksitet øges på tværs af flere leverandører."
Læs også:
Så meget kan du spare på at sende din it til Indien
Sådan kan it-chefen høvle it-udgifterne endnu længere ned
Danske top-leverandører: Vi må vænne os til daglige slagsmål