Læs også:
Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet
Computerworld News Service: Det årlige salg af smartphones forventes af Deloitte for første gang at nå op over en milliard enheder på verdensplan i 2013.
Det betyder, at det samlede antal smartphones i brug sidst på året vil være i nærheden af to milliarder.
Selvom den generelle brug af smartphones vil stige, så vil også antallet af brugere, som kun benytter deres smartphones grundlæggende funktioner som telefonsamtale, sms og kamera, stige.
I 2012 var det kun 79 procent af alle ejere af en smartphone i Storbritannien, der brugte den til at gå på internettet. Sådan vil det sandsynligvis også være i 2013.
Deloitte estimerer i en ny rapport, at flere hundrede millioner smartphone-ejere i år slet ikke vil have et data-abonnement. Faktisk vil en ud af fem aldrig eller kun sjældent (defineret som mindre end en gang om ugen) gå på internettet via deres smartphone i 2013.
Derfor bruger mange ikke alle funktioner
Grundene til at bruge smartphones som almindelige mobiltelefoner inkluderer begrænset funktionalitet ved de billigere modeller og brugte produkter samt manglende interesse blandt brugerne for at anvende de "smarte" funktioner.
Deloitte henviser også til manglende forståelse af eller råd til dataforbrug samt fraværet af egnet infrastruktur såsom mobilt bredbånd eller Wi-Fi i visse dele af verden som mulige grunde til lavt dataforbrug.
"Smartphones har været en forrygende succes, hvilket sandsynligvis vil fortsætte i 2013. Men selvom leverancerne og antallet af smartphones i brug fortsat vil stige, så vil de sandsynligvis blive anvendt på forskellige måder af forskellige brugere," skriver Deloitte.
"Man bør ikke se smartphone-ejere som en ensartet størrelse. Selv på tværs af den samme model er det sandsynligt, at anvendelsen varierer væsentligt."
En vigtig overvejelse for app-udviklere
Deloitte påpeger, at det er afgørende for enhver virksomhed med en "mobil-orienteret strategi" at forstå forskelligheden både blandt smartphones og deres ejere.
En mobil-orienteret strategi er nødt til at respektere mangfoldigheden blandt smartphone-brugerne og anerkende, at der er et stort antal af dem, der enten ikke ønsker eller ikke er i stand til på grund af begrænset økonomi eller viden at anvende deres smartphone til data.
Samtidig bør app-udviklerne overveje nøje, hvor de lægger deres kræfter, da ejere af billigere eller ældre smartphones sandsynligvis ikke har noget væsentligt personligt budget til køb af apps.
Det kan gøre dem mindre interesserede i at besøge app-butikker, advarer Deloitte.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: