Læs også:
ATP: Sådan går det med gigantisk it-projekt
Før kæmpe it-premiere: Derfor kan ATP tage den helt med ro
Hos ATP's CIO, Per Kjersgaard Rasmussen, står år 2013 i procesoptimeringens tegn.
"Vi har tidligere haft problemer med, at vores projekter ikke kom i mål til tiden," siger Per Kjersgaard Rasmussen.
APT har arbejdet benhårdt med at optimere projektstyring i it-organisationens udviklingsafdeling. Nu skal erfaringerne overføres til driften.
Arbejdet med at opnå større træfsikkerhed på projekterne er led i en overordnet koncernplan, der blev iværksat i 2010.
Koncernens målsætning om procesoptimering strækker sig frem til 2015.
Erfaringerne overføres
Hos ATP er it-organisationen opdelt i udvikling og drift. Infrastrukturen er outsourcet til KMD, men ATP varetager stadig al applikation-vedligeholdelse og -service selv.
"Den måde, vi har angrebet procesoptimering på i udviklingsafdelingen, kan vi også rulle ud i vores drift."
"Hvor vi identificerer området og derefter fokuserer indsatsen og forankrer resultatet," siger Per Kjersgaard Rasmussen.
Ved at analysere erfaringerne fra procesoptimeringen i udviklingsafdelingen, kunne Per Kjersgaard Rasmussen måle på resultaterne.
Derefter kan det positive overføres til driftsafdelingen.
"Det drejer sig om roller og ansvar i vores styregrupper, standardiseret styregruppemateriale. Der kører vi simpelthen en professionalisering af projektledelsesdiciplinen," siger Per Kjersgaard Rasmussen.
Forbedringen af processtyring skal sikre, at fremtidige projekter kommer i mål til tiden.
"Vi skal i gang med at kigge på tre store systemområder i vores forretning. SAP, Pensionsstyringssystemet Edlund og egenudviklede systemer. Her vil vi prøve at ensrette vores udviklingsmodel," siger Per Kjersgaard Rasmussen.
Læs også: