Computerworld News Service: Specifikationen af HTML5 er "funktionskomplet" og World Wide Web Consortium (W3C) lægger nu frem, hvilke forbedringer der er i horisonten.
W3C har offentligjort funktionskomplette versioner af specifikationerne af HTML5 og Canvas 2D Context.
Organisationen arbejder videre med forbedringer, der kan dukke op i HTML 5.1 og Canvas 2D Context Level 2, som blev offentliggjort i et tidligt udkast mandag.
Af forbedringer, der overvejes til HTML 5.1, men som ikke nødvendigvis beskrives i det første udkast, kan nævnes:
- Bedre videoundertekstning og hurtigere søgetid.
- Bedre håndtering af formularer heriblandt inputtilstande og automatisk udfyldning.
- Stavekontrol.
- Bedre tilgængelighed for billeder.
- Stærkere iframes til indlejring af dokumenter
Sigter mod skærme med høj opløsning
En af hensigterne med Level 2 af specifikationen af 2D Context til elementet Canvas er at få det til at fungere bedre på skærme med høj opløsning.
W3C sigter efter at have HTML 5.1 færdig som en officiel "W3C-anbefaling" i 2016.
Der er endnu ikke sat nogen dato for, hvornår Canvas 2D Context Level 2 skal være færdig.
HTML5 forventes dog at blive ophøjet til W3C-anbefaling i 2014.
Canvas 2D Context vil måske blive officiel allerede i 2013.
Et vedblivende problem ved HTML5 er manglen på et standard video-codec, da W3C endnu ikke har fundet et, der imødekommer organisationens krav om, at der ikke skal betales royalties.
Organisationen har overvejet codecs såsom H.264 og Googles VP8, som ifølge Google er fri for royalties.
H.264 administreres af patentpulje-administratoren MPEG LA.
"I mit perspektiv ville det være ønskeligt for MPEG LA at gøre patenter relateret til H.264 tilgængelige på et royalty-frit grundlag," udtaler direktør for W3C, Jeff Jaffe. MPEG LA tilbyder kun H.264 royalty-frit under visse omstændigheder.
At HTML5 nu er funktionskomplet, ses af mange som en vigtig milepæl med hensyn til at fremme webplatformen, bemærker analytiker Al Hilwa fra IDC.
Han henviser dog til mobile enheder og mobil-apps som en udfordring for HTML5.
"Native platforme vil fortsat være dominerende til de mest komplekse apps, der gerne skal drage nytte af de nyeste hardwarefunktioner eller hvor ydeevnen er topprioritet," forklarer han.
"HTML5 vil dog blive udbredt blandt en bred vifte af andre apps, der ikke har sådanne krav."
Oversat af Thomas Bøndergaard