Læs også:
Disse hardware-nyheder kan du glæde dig til i 2013
Computerworld News Service: Ericsson ConsumerLab har identificeret de hotteste forbrugertendenser i 2013.
I mere end 15 år har ConsumerLab undersøgt folks værdier, adfærd og måder at bruge informations- og kommunikationsteknologi på.
Michael Björn, der er analyseleder ved ConsumerLab, udtaler:
"Vores globale analyseprogram er baseret på årlige interview med mere end 100.000 individer i mere end 40 lande og 15 megabyer. I årenes løb har vi samlet en enorm database om forbrugertendenser - og vi kan se, at ændringerne nu sker hurtigere end nogensinde."
Her kan du læse om de 10 hotteste forbrugertendenser i 2013:
1. Afhængigheden af cloud forandrer behovet på mobilområdet.
Mere end 50 procent af tablet-brugerne og over 40 procent af smartphone-brugerne i USA, Japan, Australien og Sverige værdsætter enkeltheden ved, at de samme apps og data er tilgængelige på forskellige enheder via cloud.
2. Computerbrug i en verden af distraktion.
I hele spektret af anvendelsen af computere fra den traditionelle pc's filer og mapper til smartphonens apps og cloud-tjenester vender forbrugerne i stigende grad ryggen til det fokuserede sind.
Der er ved at opstå et nyt paradigme for anvendelsen af computere, hvor opgaver håndteres på stående fod - bogstaveligt talt mens vi står i kø på indkøbsturen eller taler med andre på café.
Folk har generelt i højere grad til hensigt at købe tablets frem for stationære pc'er og at købe smartphones frem for bærbare.
3. Tag din eget bredbånd med på arbejde.
57 procent af smartphone-brugerne anvender deres private smartphone-abonnementer på abejdet. Private smartphones bruges i stigende grad til arbejdsrelaterede formål såsom at sende e-mail, planlægge forretningsrejser, finde lokaliteter og så videre.
4. Bybefolkningen er mobil.
Ved ubønhørligt at tilgå internettet hele tiden og overalt er forbrugerne især i byerne nu en ustoppelig kraft, der for alvor er ved at gøre internettet mobilt.
Det samlede globale antal smartphone-abonnementer vil nå op på 3,3 milliarder i 2018, og den mobile netværksdækning er en af de vigtigste faktorer for et tilfredsstillende liv i byen.
5. Det personlige sociale sikkerhedsnet.
På grund af den ustabile globale økonomi falder tilliden til de traditionelle institutioner og myndigheder, og forbrugerne sætter i stigende grad i stedet deres lid til personlige fællesskaber.
Individers sociale netværk fungerer som uformelle sociale sikkerhedsnet og de sociale medier på nettet ser for eksempel ud til at blive en seriøs konkurrent til de traditionelle jobbanker.
Fem andre vigtige tendenser
Læs også:
Disse hardware-nyheder kan du glæde dig til i 2013
6. Kvinder driver smartphone-markedet.
Nye tal viser tydeligt, at kvinder driver adoptionen af smartphones i massemarkedet.
Ikke mindre end 97 af kvindelige smartphone-ejere bruger sms. 77 procent sender og modtager billeder, 59 procent bruger sociale medier, 24 procent tjekker ind på fysiske lokaliteter, mens 17 indløser rabatkuponer.
Tallene er lavere for mænd på alle disse områder.
7. De store byer bliver centre for social kreativitet.
Bybefolkningen har væsentligt flere online-venner end folk i forstadsområder.
12 procent af alle, der bor i byen, siger, at den største grund til at bruge sociale medier er at udveksle ideer med andre.
Dette er hermed den tredje mest udbredte grund til at bruge sociale medier efter at holde sig ajourført med sine venner og at holde sine venner ajourført.
8. Såkaldt in-line shopping.
32 procent af smartphone-brugerne handler på nettet fra deres smartphones. Men man er nu begyndt at kombinere aspekter af online og in-store - det vil sige e-handel og traditionel handel i butikker.
Flere og flere kunder ønsker at se produkterne fysisk, få mere information og foretage sammenligninger, men vil foretage købet omgående uden at skulle stå i køb ved kasseapparatet.
9. Tv'et bliver socialt.
62 procent af seerne bruger sociale fora, mens de ser video og tv, og 42 procent af de, der gør det, diskuterer på ugentlig basis de ting, de aktuelt er ved at se.
Over 30 procent har en højere tilbøjelighed til at betale for indhold, der ses i sociale sammenhænge. Størstedelen af forbruget af video og tv på mobile enheder foregår i hjemmet.
10. Forandringer i undervisningen.
Læring og undervisning forandres aktuelt både af interne og eksterne kræfter. Unge bringer deres viden om og erfaring med ny teknologi med sig ind i klasseværelset, hvilket skaber et behov for forandring nedefra.
Samtidig søger stater og institutioner efter nye teknologiske løsninger til at øge effektiviteten. At være forbundet med hinanden og med omverden ændrer på grundlæggende måder både børns indstillinger og udsigter.
I Indien ejer mellem 30 og 69 millioner børn i byområder på mellem ni og 18 år en mobiltelefon.
Oversat af Thomas Bøndergaard