Læs også:
Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
ComputerViews: Hvis man kan tale om guldfeber i it-industrien i disse tider, er markedet for smartphones og tablets formentlig det bedste bud.
De vilde vækstrater, vi har set i de senere år, fortsætter med uformindsket styrke. Forbrugerne er vilde med smartphones og tablets og elsker at spendere på dette område.
Det er forklaringen på, at alle software og hardware-producenter har så markant et fokus på mobile løsninger.
I centrum for den kamp står Google, Apple og Microsoft, der alle kæmper det bedste, de har lært, for at netop deres platforme og økosystemer skal være forbrugerens foretrukne.
I øjeblikket resulterer den kamp i en masse spin og taktik i forhold til, hvilke apps der er tilgængelige på hvilke platforme og i hvilken udstrækning.
Google gider ikke apps til Windows
Eksempelvis kan man på it-mediet V3 læse, at Google ikke har planer om at komme med app-versioner af Gmail og Drive til Windows 8 eller Windows Phone 8 på grund af "manglende interesse" blandt kunderne.
"Vi har ingen planer om at bygge Windows-apps. Vi er meget opmærksomme på, hvor vi investerer, og vil gå derhen, hvor brugerne er, men de er ikke på Windows Phone eller Windows 8. Hvis det ændrer sig, vil vi selvfølgelig også investere der," udtaler Googles Clay Bavor.
To ting er interessante ved den udmelding:
1) App-udvikling er ikke en enorm investering. Det behøver hverken at tage måneder eller år og koster ikke en bondegård - og slet ikke for et selskab som Google, der vælter sig i penge og dygtige it-folk.
2) Både Windows Phone og Windows 8 har endnu til gode at slå igennem for alvor, men Microsoft har trods alt solgt 40 millioner Windows 8-licenser og med de mange devices, der spyttes ud på markedet, er der naturligvis også vækst i sigte.
Forklaringen kan derfor også være en anden: Google har ingen grund til at hjælpe Microsoft mere end højst nødvendigt med at gøre Windows 8 og Windows Phone til mere attraktive platforme.
Apps spiller en ret central rolle i den udvikling.
De to andre er ikke bedre
Men det er ikke kun Google, der holder igen med apps til Microsofts platforme.
Microsofts Office-pakke findes endnu ikke til hverken iOS eller Android i samme udstrækning som til Microsofts egne platforme.
Man kan godt få tanken, at Microsoft ikke har haft mere travlt end højst nødvendigt med at udvikle kerne-apps som Word, Excel og PowerPoint til konkurrenternes platforme, når man samtidig skal forsøge at gøre Windows Phone så attraktiv som muligt.
En del medier mener, at Office til iOS vil komme inden længe. Det er slet ikke utænkeligt, men det er bemærkelsesværdigt, at det (måske) først sker nu, når apps til iOS og Android efterhånden er ved at være en gammel nyhed på it-markedet.
Da Apple tidligere i år lancerede iOS 6, betød det samtidig et farvel til to af Googles præinstallerede apps: Maps og YouTube.
Nu er begge dele vendt tilbage til iOS som apps, så for slutbrugerne er bøvlet forbi - det ændrer imidlertid ikke ved, at der ligger taktiske beslutninger bag, at de pågældende apps i første omgang skulle fjernes.
Senest er det så kommet frem, at Apple blokerer for en ny version af Microsofts Skydrive-app til iOS på grund af uenighed om, hvorvidt Microsoft skal betale 30 procent af indtægterne til Apple.
Som udenforstående er det svært at vurdere, hvad der er op og ned i den slags sager.
Én ting er dog helt sikkert: Hvis alle parter havde interessen for at få alle apps ud på alle platforme, så ville vi slet ikke se den slags sager.
Derfor er det et problem
Man kan naturligvis mene, at det er ligegyldigt, at man ikke kan finde Microsofts eget Word til iOS eller Android. Der findes som bekendt alternativer.
Man kan også mene, at det er helt fint, at Google ikke er med som first mover med apps i forhold til Windows 8/RT og Windows Phone.
Som forbruger er det dog en uheldig tendens, at så store producenter af så populære og anvendte software-produkter i stigende grad tænker taktisk.
For forbrugeren er det at foretrække, at man kan vælge en given platform og dernæst installere den software, man ønsker.
I en tid, hvor smartphones og tablets moderniserer og effektuerer vores brug af it, virker det som et skridt tilbage, når der er bestemte apps, der ikke findes til alle platforme.
ComputerViews er en kort og knivskarp analyse, der på få hundrede ord leverer både argumentation og konklusion på et emne, der er dagsaktuelt eller repræsenterer en aktuel digital tendens.
Læs også: