Artikel top billede Ikon

Hård kritik: Startup-priser har udviklet sig til selvsmagende spytslikkeri

Der er så mange iværksætterkonkurrencer, at både iværksættere og award-arrangører råber vagt i gevær: Lad os hædre hinanden på nye måder.

I fredags var der Nordic Startup Award i København, og der blev igen uddelt hædrende priser til succesfulde danske iværksættere.

Men hvis det stod til iværksætter og provokatør Niels Hartvig, burde man gøre de unge firmaer en tjeneste og droppe metal- og glasstatuetterne.

"I 2012 har der været flere iværksætterkonkurrencer i Denmark, end der har været investeringsrunder. For at gøre det mere bæredygtigt foreslår jeg, at man producerer statuetterne i et spiseligt materiale," skrev Niels Hartvig sarkastisk på Twitter.

Det er blevet skater-smart

At der er kommet en betydelig vækst i antallet af iværksætterkonkurrencer de seneste år er ganske klart.

"I starten var iværksætterne sidestillet med at være nogle subsistensløse ADHD-typer, der ikke kunne passes ind i systemet og en normal arbejdsplads. Nu er der gået mode i det, og alle bygger iværksættermiljøer, laver konferencer samt radio- og tv-programmer og konkurrencer for og om iværksættere. Det er blevet en livsstil på linje med skaterkulturen. Man er "Iværksætter til man dør"," siger Tommy Pedersen, leder af Startup City i Aarhus.

Han får støtte af en københavnsk iværksætter:

"Der er gået "populisme" i award-shows inden for dansk iværksætteri. Det er en ganske naturlig udvikling set i lyset af, at dét vi som iværksættere producerer, alt andet lige, er tiltænkt et mainstream publikum. Det vi producerer i kældre og de sene nattetimer er langt hen ad vejen lige så interessant som et stykke musik, en film eller et kunstværk," siger iværksætter Michael Nilsson, der i sine nattetimer roder med Lopply.

De er begge som udgangspunkt glade for, at der tilfalder deres risikovillige branche noget opmærksomhed. Men andre steder i iværksættermiljøet kan man finde hårdere kritikere af den stigende iver for at kåre og hædre hinanden.

Selvsmagende spytslikkeri

"I det format de eksisterer i nu, synes jeg, at der er alt for mange awardshows," siger Nick Bruun, der arbejder i opstartsfirmaet Iconfinder.

"Konkurrencerne ender med at være en smule spytslikker-agtige og selvsmagende. Vi klapper hinanden lidt for meget på skulderen i Danmark. Hvis bare man gider tage en lille chance, så er man en helt," foreslår Nick Bruun.

"Hvis man deltager i showene på grund af markedsføringsværdien eller for at finde talentfulde folk at hyre, så skal hele spektret være meget større. For det er de samme 100 mennesker, der går til de awardshows - og alle kender hinanden. Så bliver det en slags formålsløst rygklapperi, og så kunne man lige så godt mødes en gang imellem og drikke en øl," siger Nick Bruun.

Et andet opstartsfirma, Everplaces, har deltaget i nogle konkurrencer - og vundet. Alligevel er direktør Tine Thygesen varsom med at bruge tid på dem.

"Efterhånden har enhver kommune, organisation og startup-sammenslutning deres egen prisuddeling, og man skal være opmærksom på som stifter, hvilke der er værd at bruge tid på. Der er nogle, der giver stor opmærksomhed og hæder, men også en masse, som ender med at koste mere tid, end man får tilbage i positiv sideeffekt," siger Tine Thygesen.

"Ved enkelte af dem kan man endda undre sig over, om de er lavet for at hjælpe iværksættere eller blot som PR-stunt for organisationen bag," spekulerer Tine Thygesen, stifter af Everplaces.

Tommy Pedersen fra Startup City forsøger at skabe overblik blandt de mange konkurrencer.

"I Startup City forsøger vi at vejlede lidt, ved at pege folk i den rigtige retning og nogle gange er vi også med til at give input til arrangørerne om, hvordan de får lidt value ind i deres konkurrencer, så det ikke bliver endnu en håbløs runde af pitches, hvor man får en pris og så er den skid slået - uden at det har nogen effekt," siger Tommy Pedersen

Hvordan gør vi så?

Lige nu arbejder Nick Bruun og resten af Iconfinder fra Californien, fordi Iconfinder er blevet udvalgt til incubator-programmet 500.
 
Han mener, at det danske miljø kunne lære meget af USA, hvor han oplever, at der er meget færre awards - til gengæld er de enkelte større. Så han foreslår mere globalt funderede konkurrencer eller større pengepræmier for at gøre konkurrencerne mere interessante.

Den idé får opbakning hos Startup City i Aarhus, men Tommy Pedersen mener også, at der er meget værdi i de helt lokale konkurrencer - fx Aarhus' egen iværksætterkonkurrence - hvor kommunen og erhvervslivet bakker op og giver værdi til vinderne - også efter champagnen er drukket og festtalerne er ovre - i form af rådgivning og mentorordninger.

Arrangør: Ja, der er for mange
Peter Kofler, der står for IVÆKSTPRISEN, nikker genkendende til kritikken. Der er for mange shows.

"Et eller andet sted er jeg enig. Lige nu er der mange, der låner af populariteten. Det er nok resultatet af, at både hr. og fru Danmark og politikerne har opdaget, at det er iværksætterne, der skal skabe vækst. Danmarks Radio har så valgt at angribe det lidt poppet og overfladisk med Væxtfactor. Når man som os mener, at man arbejder mere "ægte" med iværksætteri, så er det lidt underligt at opleve," siger Peter Kofler, sekretariatschef hos IVÆKSTPRISEN.

Prisen er blevet uddelt i fem år, og sekretariatschefen mener derfor ikke, at hans pris er blandt de populistiske priser, der er dukket op på det seneste.

"Vi fokuserer meget på at skabe anerkendelser og på at sætte nogle stjerner på himlen, som nye iværksættere kan måle sig efter. Og vi er iværksætternes egen pris. Det er iværksættere der indstiller og iværksættere, der vælger. Og det kan vi mærke betyder meget for dem," siger Peter Kofler. 

ComON bidrog selv til at forøge antallet af awardshows med Tech Guld 2010.


  • Seneste nyt
  • Læses lige nu
  • Mest læste
  • It-job
  • Søg


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer