Læs også:
Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet
BlackBerry-boss: Vi har kun en chance tilbage
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
ComputerViews: Smartphone-markedet oplever trods krisen en vildt imponerende vækst i disse år.
Det kan godt være, at forbrugere og virksomheder kæmper med stadig mindre budgetter - men en ny smartphone kan der vel altid blive råd til.
Ifølge IDC sendte producenterne alene i tredje kvartal i år 179 millioner smartphones afsted til butikkerne. Det er en stigning på mere end 45 procent i forhold til samme kvartal sidste år.
Men det er langt fra alle producenterne, der vinder på den vilde vækst, for bag det overordnede vækst-tal, gemmer sig for visse af producenterne en temmelig dyster udvikling.
Disse selskaber har det hårdt
Eksempelvis oplevede HTC fra tredje kvartal 2011 til tredje kvartal i år et fald i markedsandelen på 42,5 procent, så selskabet nu står for fire procent af smartphone-markedet ifølge IDC.
Research In Motion, der producerer Blackberry, oplevede i samme periode et fald på 29,7 procent til en markedsandel på 4,3 procent.
Værst gik det ud over Nokia, der i IDC's seneste opgørelse er røget helt ud af top-fem.
"Virksomhedens overgang fra Symbian-smartphones til Windows Phone har skabt muligheder for konkurrenterne over de seneste 18 måneder," skriver IDC, der dog stadig mener, at Nokia mulighed for kæmpe sig tilbage til toppen.
Et comeback er nemmere sagt end gjort
Udfordringen for selskaber som Nokia, RIM og HTC er imidlertid, at de de både kæmper imod hinanden i comeback-kampen, mod top-selskaberne Samsung og Apple - og mod nye spillere som Huawei og ZTE, hvor eksempelvis ZTE i dag ligger på en fjerdeplads i IDC-opgørelsen.
Ingen af de kriseramte selskaber har dog endnu valgt at kaste håndklædet i ringen.
I stedet har de alle planer for, hvordan netop de skal kunne overvinde krisen og genvinde de tabte kunder.
Her er selskabernes strategier
Læs også:
Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet
BlackBerry-boss: Vi har kun en chance tilbage
Guide: Skal du vælge Android, iOS eller Windows Phone?
Nokias kamp for et comeback efter flere års krise hedder som bekendt Windows Phone.
Nokias udfordring er dog ikke bare, at selskabet på de interne linjer står midt i omfattende omstruktureringer og effektiviseringer - men også at Windows Phone som platform endnu ikke har kunnet levere den vækst, finnerne har brug for.
Blackberry-producenten RIM har også et svar på, hvordan man vil sætte en stopper for faldet. For canadiernes vedkommende hedder løsningen det komplet redesignede Blackberry 10-styresystem.
HTC har også gang i en comeback-plan, der blandt andet inkluderer færre, men mere fokuserede, smartphones fra selskabet, ligesom taiwanerne satser både på Android og Windows Phone.
Motorola Mobility, der er blevet opkøbt af Google for den svimlende sum af 65 milliarder kroner, gennemgår en markant forandring under den nye ejers vinger - men er fortsat ikke at finde på IDC's top-fem liste over de største smartphone-producenter.
Mens de nævnte selskaber kæmper med katastrofale fald i markedsandelene, så kan selskaber som Samsung og Apple grine hele vejen ned i banken.
Fortsætter udviklingen, kan det få katastrofale følger for de selskaber, der ikke kan holde på kunderne.
Hvem står til at ryge helt ud?
Nogle gange taler tal for sig selv. Et eksempel er denne IDC-opgørelse over styresystemerne på smartphone-markedet i 2007:
Symbian: 64,9 procent
Linux: 11,4 procent
Windows: 10,5 procent
BlackBerry: 9,6 procent
Palm 2,6 procent
Mac (iPhone) 1.8 procent
Hvis man så spoler hurtigt frem til 2012, får man et ganske andet billede.
Android har i den periode erobret størstedelen af markedet og er i den seneste IDC-opgørelse helt oppe på en markedsandel på 75 procent.
Apples platform ligger på andenpladsen med 14,9 procent, og Windows Phone er trods den markante indsats fra både Microsoft og Nokia blot på to procent.
Hvem havde set den 2012-situation tilbage i 2007?
Er der plads til alle?
De seneste fem års vilde udvikling har vist, at intet kan tages for givet på smartphone-markedet.
Selvom antallet af solgte smartphones bare stiger og stiger i disse år, kræver det ikke den store fantasi at forestille sig, at en eller flere af de kriseramte smartphone-producenter kan ende med helt at ryge ud af markedet.
Eller i hvert fald blive reduceret til en ligegyldig parentes i kommende markeds-opgørelser.
Både Nokia, RIM, HTC og Motorola/Google har kastet sig ind i kampen med seriøse comeback-forsøg. Alle selskaberne har spændende smartphones at byde på, og alle de eksisterende styresystemer er spændende på hver deres måde.
Spørgsmålet er bare, om det vil være nok til at overleve endnu fem år for alle producenterne?
Læs også:
Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet