"Digitaliseringen er en gylden mulighed for at skabe vækst."
Det noget slidte udsagn understreger den danske topdirektør Jim Hagemann Snabe fra den tyske software-gigant SAP med fornyet vitalitet på et debatmøde hos Dansk IT i Rambølls lokaler på Amager i København i dag.
Han er fløjet ind for at diskutere den overordnede agenda for mødet: Hvordan omsætter vi vores viden til vækst.
Læren fra musikindustrien
Jim Hagemann Snabe indleder sin præsentation med at forklare, hvordan den ganske it-verden kan lade sig inspirere af musikindustriens famlen efter forretningsmodeller som en ganske nyttig lærestreg for, hvordan man ikke skal gøre.
I hvert fald indtil musikindustrien tilbød produkter, der var lette af forstå, købe og dele i netværk.
"I dag bruger jeg Spotify, og jeg køber mere musik end nogensinde før, fordi jeg åbenbart har en masse venner med god musiksmag i mine digitale netværk, og jeg lader mig inspirere af dem," siger han til de omkring 100 tilhørere, der er bænket i Rambølls auditorium.
Skærer fedtlaget væk
Hans pointe er, at vejen fra kunstnere til forbrugere er markant kortere end nogensinde før med en masse fedtlag, der er blevet skåret væk.
Samtidig opstår nutidens markedsføring via netværk frem for at have nogle enkelte, centrale spillere til at sidde på budskaberne.
Dermed er der skabt en grobund for, at selv små virksomheder i princippet kan sælge alt til alle via netværk - ikke mindst det store digitale netværk, internettet.
"Eksempelvis i tøjindustrien stiger innovationshastighederne markant, når der er kort mellem producent og kunde. Derfor bliver vi nødt til at se på digitaliseringen som en mulighed frem for en forhindring," lyder rådet fra Jim Hagemann Snabe med slet skjult henvisning til musikindustrien, der via jurister forsøgte at straffe sig vej til indtjening igennem flere år.
"Med digitalisering kan vi skabe langt mere værdi med markant færre midler end tidligere, og det skal vi selvfølgelig udnytte i et land som Danmark, hvor 90 procent af virksomhederne er små eller mellemstore," understreger Jim Hagemann Snabe.
De små står på de store
Han fremhæver, at Apples App Store som et godt eksempel på, hvordan små virksomheder kan stå på skuldrene af større selskaber, når der skal innoveres.
Få en million udviklere helt gratis
"Apple skabte en platform, og nu har et finsk selskab så udviklet Angry Birds, ligesom mange andre udviklere har kunnet lukrere på den store platform," siger Jim Hagemann Snabe og understreger, at skabelsen af den slags platforme er alfa omega for vækst.
"Prøv at tænke dig at have en million udviklere, der skaber værdi for din forretning og til dig selv, uden at du skal betale løn til dem," fortsætter han.
Han fortæller efterfølgende til Computerworld, at Danmark som land derfor bør satse på nogle solide teknologi-platforme, som man kan lade mindre innovationsvillige virksomheder bygge modulært ovenpå.
Drømme og detaljer
Så når Dansk IT taler om Danmark som et D-land (digitaliseret land, red.), mener Jim Hagemann Snabe, at vi ikke kun må lade D'et stå for 'Drømme'.
'D'et skal i hans øjne også stå for 'Detaljer' - altså hvordan vi får realiseret drømmene om det digitale samfund til gavn for virksomheder, den offentlige sektor og de enkelte borgere.
Hos SAP er drømmen eksempelvis, at selskabet er interesseret i at vokse fra de nuværende 60 millioner brugere skabt på 40 år til én milliard brugere inden for de næste fire år.
"Vi skal træffe nogle beslutninger for, hvordan vi kommer i markeder for vækst, og hvordan vi skaber de nødvendige kompetencer," siger Jim Hagemann Snabe, som hører, at folk er mobile og fleksible, og derfor kigger SAP naturligvis efterfølgende på mobile- og cloudløsninger for at nå ud til en milliard mennesker.
Indiske Jedi-riddere på vej
Den danske SAP-direktør mener også, at danske virksomheder - både offentlige og private - bør vågne op og dufte globaliseringens vinde.
Hos SAP kårer man eksempelvis de 25 bedste it-arkitekter og forfremme dem til såkaldte Jedis med inspiration til de hellige krigere i Star Wars-sagaen. I år kom 18 af de 25 Jedis fra Indien, og det var ikke fordi, det var de billigste medarbejdere.
"De var simpelthen bedst," fortæller Jim Hagemann Snabe.
Og det er måske ikke så mærkeligt, når Indien hvert år spytter 300.000 ingeniører ud - et tal, der forventes at stige til en million inden for en kort årrække.
Derfor giver det i Jim Hagemann Snabes optik ikke mening, at vi mangler 100.000 it-folk i Europa, når det gamle kontinent samtidig slås med markante arbejdsløshedskurver.