Læs også:
Vestas-nedskæringer rammer it-ansatte
Sådan rammer massefyringer Danske Banks it-folk
Vindmøllefabrikanten Vestas er i skarp modvind, efter det kom frem ved fremlæggelsen af regnskabet for tredje kvartal, at Vestas i kvartalet måtte sluge et underskud på 1,2 milliarder kroner.
Samtidig oplyste Vestas, at yderligere omkring 3.000 stillinger skal skæres væk inden udgangen af 2013, så den danske vindmøllegigant er gået fra knap 23.000 medarbejdere i 2010 til at blive 16.000 i 2013.
Beskæringerne og de hårde tider har også ramt Vestas' it-afdeling, som på to år er skrumpet ind fra 800 medarbejdere til 420 it-folk.
It-direktør Torben Bonde fra Vestas fortæller til Computerworld, at han også forventer, at det årlige it-budget bliver skåret kraftigt.
Vestas havde i 2010 et it-omkostningsniveau på 1,1 milliarder kroner, hvilket forventes at skrumpe med 50 til 60 procent til næste år, selvom budgetterne ikke er lagt helt på plads endnu.
"Stemningen er egentlig okay, selvom vi er igennem en periode med nedskæringer og har sagt farvel til mange dygtige medarbejdere. Vi er ude på en hård rejse, men der kan ske meget, når man bliver skåret hårdt for og er tvunget til at fokusere," siger Vestas it-direktør Torben Bonde.
Fra hjørnekontor til gulvplads
Som et led i spareplanerne er Torben Bonde i lighed med andre Vestas-direktører og -chefer rykket fra sit hjørnekontor ind på gulvet i selskabets gamle produktionshal i Randers, hvor han med egne ord har en bedre fornemmelse af medarbejderne.
Og som ansvarlig for it-området er det hans fornemmeste opgave at bidrage i den svære øvelse at skabe vækst og bidrage til besparelserne på samme tid med fokus på produkter og services, der kan pumpe bundlinjen op til sorte tal igen.
"Lige nu er en af mine største opgaver at få motivationen i organisationen tilbage, fordi medarbejderne jo er bekymrede omkring deres fremtid. Derfor arbejder jeg også meget med vores ledere, og har introduceret en ny organisation i it-afdelingen," fortæller Torben Bonde.
Han forklarer, at den nye organisation skal skære alle ikke-kritiske aktiviteter fra, og it-projekter uden umiddelbar rentabilitet bliver der også færre af i den umiddelbare fremtid.
"Vi har ikke samme margin for fejl længere, og det vil nok føles meget restriktivt over for mange ledere og enkelte medarbejdere, selvom flertallet næppe kommer til at mærke det," siger it-direktøren.
Outsourcer it-udviklingen
Som i mange andre organisationer skal Vestas' it-direktør finde de gyldne formler til at få sin informationsteknologi til at understøtte forretningen.
Bygger vindmøllernes app store
I første omgang kommer understøttelsen ved en ny fokus på at udvikle og sælge apps til kunder via en spritny portal, der åbnede i mandags som en slags 'vindemølleindustriens app store', hvor der i skrivende stund dog kun ligger to apps og venter på kunderne.
"Vi har indgået de første kontrakter, og det er vores mål at komme op på 25 apps," forklarer Torben Bonde og fortæller, at de nyudviklede apps er en del af Vestas' strategi med at sælge it til kunderne som et særskilt forretningsområde.
Det betyder, at Vestas-kunder kan købe apps og bygge ovenpå eksisterende services, så de eksempelvis kan få døgnovervågning af deres software- og kommunikationslinjer til deres vindmøller.
Samtidig med sin fokus på rent it-salg har Vestas fyret store dele af sin udviklingsteams.
Derfor kigger vindmøllevirksomheden efter en outsourcing-partner til udviklingen, og Torben Bonde er i første omgang ikke så bekymret for, om den partner ligger i Danmark eller i billigere områder af verden som eksempelvis Indien.
"Vi har sat en proces i gang, hvor vi skal finde en partner, der kan give den bedste udvikling til den billigste pris," siger Torben Bonde.
Nedbrud koster kassen
På driftssiden er Vestas mere påholdende med outsourcing, da tidligere erfaringer har vist, at outsourcingsprojekter rent faktisk kunne køre billigere på Vestas egne servere i perioder med stabil drift.
"Vi kigger naturligvis på outsourcing og cloud computing, men vi er mere forsigtige med outsourcing af driften. Et driftsnedbrud hos Vestas koster en million kroner i timen på bundlinjen, så vi skal være helt sikre på, at vi kan stole på vores partnere," lyder det fra Torben Bonde.
På trods af de hårde tider med færre medarbejdere, fortæller Vestas CIO, at han ser nogenlunde fortrøstningsfuldt på fremtiden i it-afdelingen, der tilbage ved fusionen mellem NEG Micon og Vestas Wind Systems i 2004 blot talte 70 hoveder.
"Krisen har tvunget os til at ensrette vores systemer og processer på globalt plan. Eksempelvis har vi via it-systemer fået en langt større transparens i vores indkøb og transportomkostninger, som vi derefter kan optimere på," siger Torben Bonde.
Derudover har krisen hos vindmøllefabrikanten også tvunget selskabet til en mere klar strategisk retning, som ifølge it-direktøren giver alle medarbejdere et mere klart fokuspunkt for, hvordan vinden blæser i de kommende år.
Læs også:
[b]Vestas-nedskæringer rammer it-ansatte