[b]Læs også:
Keld Jersild Olsen færdig i NetDesign[/b]
Keld Jersild efter exit: Sådan forlader jeg Netdesign
Onsdag kom det frem, at administrerende direktør Keld Jersild Olsen forlader NetDesign i forbindelse med, at virksomhedens sælgerkorps bliver indsluset i TDC Erhvervs salgsafdeling.
Indtil en ny direktør med en mere passende profil er fundet, overtager direktør i TDC Erhverv, Eva Berneke, roret i netværksvirksomheden.
Nu fortæller hun lidt mere om planerne med den nye struktur.
Hvad bliver din første opgave i NetDesign?
"Min første opgave bliver at komme tæt på teamet og sikre, at vi får kørt resten af året hjem. Q4 er jo typisk et stærkt kvartal, og det skal vi have leveret på en ordentlig måde. Udover det skal vi holde fast i den rigtig høje kundetilfredshed, som NetDesign altid har haft og forhåbentlig også fortsat vil have. Og så er det klart, at skriverierne den sidste uges tid har gjort, at folk har været lidt nervøse. Det er vigtigt, at vi får ro på igen," siger Eva Berneke.
Det lyder uvægerligt som om, at afstanden mellem sælgerne og udviklerne bliver længere med den nye struktur - hvordan sikrer I jer, at afstanden ikke bliver for stor?
"Rent fysisk bliver afstanden ikke nødvendigvis større, for sælgerne har hele tiden siddet i en anden afdeling end udviklerne. Men det er klart, at når der nu er fem gange så mange, der skal sælge NetDesign, så er der nogen, der vil sidde lidt længere væk. Men der er altså et spørgsmål om at gå 40-50 meter ned af gangen, og der vil foregå rigtig meget dialog mellem salgsteamsene," siger hun og tilføjer om den mere mentale afstand:
"Det er jo de samme NetDesign-sælgere, der nu bliver integreret i teamsene, og det vil i høj grad være dem, der kommer til at fronte de løsninger, der skal sælges fra NetDesign i TDC's salgsteams. Men det er selvfølgelig en af udfordringerne at sørge for, at afstanden ikke bliver for stor."
Hvad siger du til konkurrenterne, der mener, at der nu er en konkurrent mindre på markedet, da kunderne foretrækker at samarbejde med mindre spillere?
"Jeg mener, at konkurrenterne nu får en meget stærkere konkurrent på markedet, da hele TDC's salgsstyrke nu skal sælge NetDesign-løsninger. NetDesign er en af Danmarks største kompetencer inden for systemintegration og ligger højt i forhold til kundetilfredshed. Jeg tror ikke, konkurrenterne skal regne med, at NetDesign går hen og lægger sig ned i et hjørne."
Sådan vil NetDesign holde fast i ansatte
[b]Læs også:
Keld Jersild Olsen færdig i NetDesign[/b]
Keld Jersild efter exit: Sådan forlader jeg Netdesign
Computerworld erfarer, at der er en del dygtige medarbejdere, der har forladt NetDesign gennem det seneste års tid. Hvad gør I for at fastholde de dygtige medarbejdere?
"It-branchen er jo heldigvis ikke en branche, hvor folk står stille, og når man er så stort et konsulenthus som NetDesign, vil der altid være en vis rotation. Vi har ikke set et højere churn, men vi er altid kede af det, når en dygtig medarbejder forlader os, og vi håber bestemt ikke, at det vil ske nu."
"Men det tror jeg nu heller ikke, for de fleste kan se frem til, at der åbner sig en masse spændende muligheder, nu hvor løsningerne skal hænge endnu mere sammen. For NetDesign bliver der nu også mulighed for at få sparket døren ind hos en masse TDC-kunder, som NetDesign ikke tidligere har arbejdet sammen med."
NetDesign har jo tabt omsætning gennem det seneste år. Kan du sige noget om jeres økonomiske målsætninger?
"Nej. Vi sidder midt i en budgetproces, så det kan jeg ikke. Men vi har da helt sikkert et mål om at komme tilbage i den vækstklasse, NetDesign tidligere har været i."
Hvad ser du som den største udfordring i forhold til at lykkes med at sælge jeres integrerede løsninger i TDC Erhverv?
"Rigtig mange af vores kunder har bedt os om at tænke på tværs, og det er det, vi gør nu. Men selvfølgelig er der rigtig meget implementering og praktiske ting, der nu skal på plads med hensyn til for eksempel fakturaer og kontrakter. Det kommer vi til at arbejde hårdt med i det næste stykke tid."
Hvad gør I for at sikre det kompetenceløft blandt sælgerne i TDC Erhverv, der nu skal til at sælge NetDesign-løsninger?
"Vi skal blandt andet bruge en del tid både på ledelses- og medarbejderplan på at forklare, hvad der menes med integrerede løsninger. Processen går begge veje, for det er jo også vigtigt, at NetDesign-sælgerne kan forstå operatørforretningen," siger hun og fortæller, at der løbende vil være videreuddannelse for medarbejderne.
[b]Læs også:
Keld Jersild Olsen færdig i NetDesign[/b]