Læs også:
Danskerne: Her er den bedste mobilbank
Derfor storsatser Danske Bank på indisk it-udvikling
Danske Bank skal nedlægge 3.000 stillinger inden 2015, hvilket er 1.000 afskedigelser mere, end hvad banken selv har regnet med.
De oplysninger kom frem i forrige uge, og Computerworld har derfor spurgt Danske Banks it-direktør Peter Schleidt, hvad de massive kommende fyringsrunder og mange naturlige afgange kommer til at betyde for Danske Banks it-afdeling og digitale innovationsevner fremover.
"Jeg har et møde med topledelsen i denne uge, og spørgsmålet er, om vi skal køre videre med nogenlunde det nuværende antal i it-afdelingen, eller om vi skal ansætte lidt flere folk," forklarer Peter Schleidt.
Han sammenligner en nedskæring i bankens it-afdeling med, at Danmarks største bank skulle save den gren over, som den sidder på, da Danske Bank opruster massivt på sine it-tiltag til glæde for både kunder og bankens bundlinje.
"Vi kunne sikkert leve godt på kort sigt, hvis vi skar al vores it-udvikling væk og kun satsede på drift af eksisterende systemer, men det ville være lidt som en tissetår i bukserne på en vinterdag, der varmer lige med det samme. Vi vil derimod være først og størst med digitale løsninger," lyder det fra Peter Schleidt.
Fokus på omkostninger
It-afdelingen skal dog ligesom resten af finanskoncernen trimmes på omkostningssiden.
For Danske Banks it-direktør Peter Schleidt betyder det først og fremmest, at der fortsat skal være fokus på serverkonsolidering og -virtualisering, som indenfor de seneste fire år har bidraget kraftigt til at nedbringe bankens it-omkostninger med 20 procent.
Derudover skal banken have gennemset og trimmet sine løsninger på netbanken.
"Når vi optimerer koden på netbanken, så betyder det i nogle tilfælde en årlig omkostningsreduktion på flere millioner kroner," bedyrer Peter Schleidt.
Han siger samtidig, at han og andre af bankens omkring 1.500 it-medarbejdere i Danmark skal have kigget koncernens it-kontrakter igennem for at optimere sine priser hos leverandørerne.
"På alle vores store aftaler har vi benchmark-aftaler efter to år, og dem benytter vi selvfølgelig til at få den bedste pris," siger it-direktøren fra Danske Bank.
Gentænker den traditionelle bank
Computerworld har tidligere skrevet om benchmark-klausuler i outsourcingskontrakter, og det kan du læse mere om her.
En masse indere i Danske Bank
Danske Bank vil også satse på sin store it-afdeling i Indien, hvor banken har 600 medarbejdere gående - eller mere præcis godt 600 personer hos it-leverandøren ITC Infotech.
Peter Schleidt anser dog de hundredvis af indere med fingrene i udviklingsprojekter i Danske Bank hos indiske ITC Infotech som en naturlig del af finansvirksomhedens it-afdeling på lige fod med de danske ansatte.
Derfor kommer de indiske medarbejdere også igennem de samme HR-tests før ansættelse, og inderne skal også kunne belønnes som danske medarbejdere, når de har leveret ud over det forventede.
"Normalt ligger udskiftningen hos en indisk it-leverandør på 20 til 25 procent, mens udskiftningen blandt vores folk er nede på 10 procent. Det, tror jeg, skyldes, vores opsætning, hvor vi giver medarbejderne en ansvarsfølelse og et tilhørsforhold til Danske Bank," siger Peter Schleidt.
Han nævner også, at mange projekter i banken ikke ville blive til noget uden den indiske udviklingsafdeling.
"Hvis vi eksempelvis kan udvikle en funktion, der årligt kan tjene en million kroner hjem til os, og den koster fem millioner kroner i Danmark, så bliver den simpelthen ikke lavet. Hvis vi derimod kan få den lavet til to millioner kroner i Indien, så går vi i gang," forklarer han om logikken bag bankens udviklingsstrategi.
Bank i realtid
Og udvikling fra Danske Bank kommer der masser af inden for kort tid, hvilket er en af hovedårsagerne til, at bankens it-afdeling er så godt som fredet under de store, kommende fyringsrunder
"Vi kan ikke bevæge os hurtigere end vores kunder, men de bevæger sig heldigvis også hurtigt på alle mulige enheder som pc, tablets og smartphones. Og vi skal være til stede med gode tilbud på alle kanaler," siger Peter Schleidt.
Han nævner, at it-folkene i Danske Bank på mange måder er med til at gentænke den traditionelle bankforretning, når banken inden længe introducerer videochat med bankrådgivere efter flere pilotprojekter i Norge, Sverige og Finland, hvor afstanden mellem bankfilialen og kunderne i nogle tilfælde er meget store.
Videochat er på ingen måde en ny funktionalitet i finansverdenen, da Nykredit allerede introducerede teknologien i 2006. Alligevel mener Peter Schleidt fra Danske Bank, at han står med et unikt produkt inden længe.
Lån over mobilen på 10 minutter
Det skyldes, at Danske Bank over tid vil kombinere videochat med den eksisterende digitale underskrift på enheder som tablets og smartphones.
"Hvis en kunde står foran et dyrt fjernsyn nede i en butik, vil vi gerne kunne tilbyde lånmuligheder her og nu. Det skal så ske ved at søge lån over mobiltelefonen og underskrive med en digital signatur."
"Hvis kunden er i tvivl om de forskellige låneordninger, så kan de tage et online-møde med en rådgiver, inden de køber tv'et," lyder Peter Schleidts visioner for en nært stående fremtid.
Dermed kan kunderne i mange tilfælde på 10 minutter gå fra at have set fjernsyn i en butik til at have pengene til at købe det for.
"På den måde slipper kunderne for at tage et dyrt quick-lån," siger Danske Banks it-direktør.
Farvel til den kendte filial
Med støt stigende digitale tilbud og en ledelsesbeslutning om at sende 3.000 folk på porten inden for de næste tre år, lukker Danske Bank også kasserne i flere filialer.
De tilbageværende bankbutikker vil med Peter Schleidts ord højst sandsynligt gennemgå en gennemgribende forvandling.
"Fremtidens bankfilialer vil i stigende grad blive rådgivningscentre, hvor der ikke vil være mange fysiske penge. Jeg håber da personligt på et samfund, hvor vi i allerhøjeste grad slipper for fysiske penge," udtaler Peter Schleidt.
Han oplyser, at antallet af besøg i Danske Banks filialer er faldet med 30 procent over de seneste fire år, og Danske Bank har omkring 200 filialer tilbage i landet.
Det tal vil givetvis falde yderligere over de kommende år, når banken har sendt endnu flere digitale muligheder på markedet med muligheder for besøg i en virtuel Danske Bank.
Læs også:
Danskerne: Her er den bedste mobilbank