I "gamle dage" - før Facebook introducerede Timeline - var det nemmere for firmaer at vælge, hvilket indhold deres besøgende skulle se på Facebook. Nu har en dansk iværksætter sat sig for igen at gøre det nemt at skabe indtjening eller aktivitet på firmaers Facebook-sider.
SplashPost har base i Thailand, men er danskejet af Thomas Kjeldgaard.
SplashPost går i korte træk ud på, at firmaer og organisationer kan lave interaktivt indhold direkte i deres Facebook-opdateringer. Det interaktive indhold kan for eksempel anvendes til at indsamle emailaddresser, uddele rabatkuponer eller at konvertere Facebook-følgere til betalende kunder i firmaets biks.
Thomas Kjeldgaard har før vist, at han forstår sig på Facebooks mekanismer. Sidste år solgte han sin tidligere virksomhed, der også gjorde det nemt at optimere firmaers grafiske Facebook-sider. Pagemodo var en slags "Facebook-redskab for dummies", som Kjeldgaard solgte til webgiganten Webs.
Indfang dine følgere
Før Facebook introducerede Timeline, var det meget almindeligt, at firmaer selv bestemte, hvilke faneblade deres besøgende skulle møde, når de besøgte firmaets Facebook-side. Det var også almindeligt blandt firmaer at afkræve "et like", før besøgende kunne se indhold på Facebook-siden. De ting gav firmaer lidt større råderum til at drive onlinemarkedsføring på Facebook.
SplashPost kan ikke fjerne Timeline, men proklamerer, at tjenesten kan give liv til de ting, som er druknet i Timeline-designet.
Et eksempel på SplashPost i aktion kan man se her.
En slags "embedded" widgets hvor firmaer kan sende besøgende videre til faneblade på Facebook, eksterne URL's eller få besøgende til at lave en interaktion direkte i opdateringen (aflevere emailadresse, deltage i konkurrence osv.).
Thomas Kjeldgaard mener, at hvis man tilbyder Facebook-fans en hurtig og uforstyrrende måde at interagere med firmaer - uden at de skal forlade deres Facebook-feed - så er chancerne for deres engagement meget større.
"Problemet er, at mange administratorer af Facebook-sider kæmper med at tjene penge på deres fans og interagere med dem på en nem og hurtig måde uden at forstyrre brugernes normale Facebook-oplevelse. Når jeg sider "forstyrre" deres normale Facebook-oplevelse, så mener jeg, at vi ikke tvinger brugerne til at forlade newsfeed'et, hvor vi jo alle bruger vores tid på at se updates, shares og likes fra vores venner," siger Thomas Kjeldgaard.
I SplashPosts backend får firmaerne statistik for deres opdateringer, så de kan optimere fremtidige kampagner.
SplashPost åbnede i midten af oktober og kan afprøves nu. Der er funktioner, som kræver betaling, men tjenesten kan også testes i en gratis version.
Den amerikanske blog Techcrunch har også opdaget danskerens nye eventyr.
LÆS OGSÅ: