Artikel top billede

Seks års mareridt: Nu kører it-projekt på skinner

En af landets mest omtalte it-skandaler er nu endelig landet på benene og folketingets politikere tør slippe taget.

Læs også:

Den digitale tinglysnig var dødsdømt fra starten

Det lykkedes: Nu virker den digitale tinglysning

Den digitale tinglysning blev i 2010 nomineret til prisen som Årets It-fuser af Computerworlds læsere, men måtte se sig slået på målstregen, og fik kun en andenplads.

Nu slipper folketingets finansudvalg formelt set kontrollen med det store projekt.  

Det fremgår af et nyt aktstykke fra justitsminister Morten Bødskov (S).

"Ministeriet har siden 2006 holdt Finansudvalget orienteret om
fremdriften i projektet."

"Da systemet nu er fuldt idriftsat, udgør dette orienterende aktstykke den sidste planlagte orientering om status for det digitale tinglysningssystem," står der i aktstykket.

Og projektet må da også siges at have trukket tænder ud igennem mange år.

Det hele begyndte i december 2006 med en plan om sætte udviklingen af et digitalt tinglysningssystem til idriftsættelse 1. april 2008. Men forsinkelserne startede allerede i 2007.

Problemerne forhindrede dog ikke ledelsen af det omdiskuterede projekt i at få bonus alligevel.

Forsinkelser og fejl ved systemet gav ventedtider, som kostede bolighandlende store beløb. Derfor lagde de sag an mod Domstolsstyrelsen.

Derfor endte de sidste dele først med at blive idriftsat i marts 2011. I november virkede systemet, og målet var nået. Ventetiden på tinglysninger var væk. Dog blev der afsat ekstra midler for nyligt.

Samlet budget: Små 800 millioner
Økonomien bliver også gennemgået i aktstykket.

De samlede udgifter til udvikling af det digitale tinglysningssystem, herunder til skanning af akter, til drift af det digitale tinglysningssystem samt diverse poster er 487,6 millioner kroner.

"Der har efterfølgende været budgetændringer for i alt 266,3 millioner kroner, heraf er budgettet forhøjet med henholdsvis 87,3 millioner kroner og 118,1 millioner kroner i forbindelse med udskydelse af tidspunktet for idriftsættelse af det digitale tinglysningssystem..." fremgår det af skrivelsen.

"Det samlede budget beløber sig således til 753,9 millioner kroner," hedder det senere i aktstykket.

Alene forbruget i perioden 2006-2011 er opgjort til 669,3 millioner kroner, heraf udgør omkostningerne til systemudvikling, projektledelse, skanning af akter samt øvrige udviklingsrelaterede udgifter i alt 387,4 millioner kroner, mens udgifter til drift og vedligeholdelse af det nye digitale system er opgjort til 100,7 millioner kroner.

CSC fortsætter til 2014

Aktstykket røber også lidt om leverandøren, CSC.

For i 2010 har Domstolsstyrelsen indgået en såkaldt allonge til kontrakten med leverandøren, hvori der blandt andet indgår en videreudviklingsaftale.

"Kontrakten, herunder også videreudviklingsaftalen med leverandøren CSC Danmark A/S, udløber den 16. juli 2014," hedder det i aktstykket.

Samtidig meddeles det, at Domstolsstyrelsen og Tinglysningsretten "i god tid forinden" vil  påbegynde arbejdet
med at tilrettelægge en kommende udbudsproces for drifts- og vedligeholdelseskontrakten.

Samtidig vil de "samle op på de erfaringer, der er gjort i forbindelse med de til hovedkontrakten tilhørende allonger".

I kølvandet på it-skandalen har en stribe borgere med videre anlagt en erstatningssag.

Læs også:

Den digitale tinglysnig var dødsdømt fra starten

Det lykkedes: Nu virker den digitale tinglysning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere