Læs også:
Microsofts tablet-pc skal smadre iPad i erhvervslivet
It-cheferne delte: Er Windows 8 værd at satse på?
Se alle de nye Windows-tablets klar til kamp mod iPad
I juni måned afslørede Microsoft sine planer om en tablet-pc i selskabets eget navn, Microsoft Surface.
Her, kun halvanden uge før lanceringen af Windows 8 og Windows RT, har selskabet så lagt alle specifikationerne for Surface-produkterne frem.
Surface bliver kun et af mange tablet-produkter med det nye Windows-styresystemet, mens Microsofts eget bud er særligt interessant, fordi det fungerer som et flagskib, der skal overbevise omverdenen om, at iPad ikke længere er det oplagte valg på tablet-fronten.
Her er Surface med Windows RT
Surface med Windows RT kommer i tre forskellige udgaver, skriver Microsoft.
Det drejer sig om en model med 32GB uden touch cover-tastaturet (se billeder til højre), en med touch cover og en version på 64GB med touch cover.
Den mindste version koster 499 dollars, omkring 2930 kroner, men de specifikke danske priser er ikke annonceret endnu.
Faktisk ser det ikke ud til, at produktet i første omgang kommer til Danmark.
Microsoft skriver, at Surface den 26. oktober - samme dag som det nye Windows lanceres - kan købets i en række lande, men vi er ikke på listen.
Surface med Windows RT kommer med Microsofts Office-pakken i Home/Student-udgaven.
Surface for virksomheder
En Surface med Windows 8 er dog også på trapperne.
Den vil formentlig vise sig at være mere interessant for erhvervsbrugerne, fordi den kan køre de applikationer, man allerede anvender i virksomheden, modsat RT-udgaven, der kan vise sig at blive en udfordring på den front.
Priserne er endnu ikke annonceret på Windows 8-udgaven, men det fremgår af specifikationerne, at den kommer i en 128 GB-udgave også, og at den er lidt tykkere og vejer lidt mere end RT-modellen.
Indmaden i Windows 8-udgaven er en Intel Core i5-processor med Intel HD Graphics 4000 og 4GB RAM.
Dette skal Microsoft kæmpe imod
Ifølge Gartner vil der i 2012 blive solgt 118 millioner tablet-pc'er på verdensplan - et tal, der vil stige til 370 millioner i 2016.
Selvom det er flere år siden, at Apple kom på markedet med den første iPad, har ingen konkurrenter indtil nu for alvor formået at tage kampen op.
Ifølge en opgørelse fra IDC havde Apple i andet kvartal i år en markedsandel på 68,2 procent på tablet-markedet.
Det er en del lavere end for et år siden, men stadig imponerende, når man ser på, at nummer to på listen, Samsung, har en beskeden markedsandel på 9,6 procent.
IDC udtalte i forbindelse med denne opgørelse, at man venter, at konkurrencen på tablet-markedet vil blive intensiveret i andet halvår 2012.
"Foruden de store produkt-nyheder fra Amazon og formentlig Apple kan vi forvente en strøm af Microsoft Windows 8 og Windows RT-tablets fra slutningen af oktober," skrev IDC.
Gartner har vurderet, at de Windows-baserede tablets i år vil stå for 4,1 procent af markedet, mens andelen i 2016 vil være oppe 11,8 procent.
Samtidig står Android-produkterne foran en så betydelig vækst, at de i de kommende år vil nærme sig Apples markedsandel.
Gartner forudser denne udvikling på tablet-markedet:
Læs også:
Microsofts tablet-pc skal smadre iPad i erhvervslivet