Samtidig med, at års-salget af pc'er for første gang i 11 år går tilbage, vælter Lenovo HP af pinden som verdens største pc-producent. Det er analysehuset Gartner nået frem til i en undersøgelse, som firmaet offentliggjorde i går onsdag.
Herhjemme stødte Lenovo i øvrigt allerede i begyndelsen af året Lenovo HP fra tronen som den største pc-producent.
Ud af de fire største producenter formåede kun Lenovo at øge sit salg i årets tredje kvartal. Salget steg i kvartalet med knap 10 procent svarende til, at Lenovo producerede 13,7 millioner enheder, hvilket sikrede den kinesiske producent en andel af markedet på 15,7 procent, fortæller Gartner.
HP afsendte til sammenligning 13,6 millioner enheder fra sine fabrikker, hvilket var et fald på 16,4 procent sammenlignet med det foregående kvartal. Den produktion sikrer HP en andel af markedet på 15,5 procent, mens Dell på tredjepladsen har en markedsandel på 10,5 procent, efter at Dells produktion faldt med 13,7 procent i tredje kvartal.
Når ret skal være ret, så er analysehusene ikke 100 procent enige om, at Lenovo har overhalet HP. IDC har offentliggjort en lignende undersøgelse, som ifølge selskabet anlægger et mere 'fyldestgørende' syn på markedssituationen.
Og så er HP størst
IDC's undersøgelse omfatter eksempelvis også arbejdsstationer, som ifølge HP er "et meget vigtigt segment". I IDC's undersøgelse holder HP fast i sin førsteplads på listen over de største pc-producenter, men er kun et mulehår foran Lenovo.
Blandt årsagerne til, at der byttes rundt på indehaveren af den gule førertrøje, er, at Lenovo har været meget dygtig til at bygge sine distributionskanaler op samtidig med, at HP jokkede i spinaten ved at erklære at ville sælge sin pc-produktion fra for derefter at fortryde og nu arbejder hårdt på at få pc-forretningen tilbage til sin tidligere storhed.
I øvrigt: Hvis vi i stedet for fire ser på de fem største pc-producenter kommer Asus med i det gode selskab, og netop Asus har lige som Lenovo formået at øge sit salg i det nys overståede tredje kvartal.
Læs også Søren Munks blogs om branchen: