Læs også:
Disse firmaer styrer markedet for unified communications
Unified communications: Sådan fungerer det
Bevægelsen mod mere IP- og software-baseret telefoni, unified communications, skaber en række teknologiske og budget-mæssige udfordringer for it-cheferne.
For selvom det giver rigtig god mening at modernisere telefoni-løsningen, er det ikke en vej, man begiver sig ud på, uden at man har gjort sit forarbejde ordentligt.
For det første sker skiftet ikke nødvendigvis i ét hug, og for det andet er moderniseringen uanset hvad forbundet med en række udfordringer.
I en ny rapport skriver analyse- og rådgivningsfirmaet Gartner:
"Dette skift giver it-planlæggerne nye behov og udfordringer med teknologisk integration, specielt når telefon-applikationer bliver mere mobile, og når vidensarbejdere bliver mere og mere afhængige af værktøjer til telefon-konferencer, video, IM og collaboration for at kunne fuldføre gruppens arbejdsopgaver."
Gartner-rapporten påpeger, at markedet for telefoni-løsninger har været meget påvirket af krisetiderne i de senere år, men at det formentlig vil opleve en årlig vækstpå 2,2 procent frem mod 2016.
Det skal løsningerne kunne i dag
En af de store trends er, at stadig flere virksomheder indfører politikker og teknologier, der betyder, at opkald routes mellem forskellige netværk og enheder.
"Denne tilgang giver mulighed for alternativer til at skabe en homogen voice-platform, der kan arbejde sammen med forskellige kommunikations-platforme på tværs af virksomheden og muliggøre migreringen til UC og samtidig beskytte investeringer."
Gartner skriver også, at man i de senere år har kunnet opnå besparelser på helt op 50 til 65 procent på telefoni-løsninger, specielt hvis man er en større organisationer.
En helt trejde trend er, at mange kunder i dag kræver, at mobil-telefonerne i virksomheden integrerer med fastnettelefonerne.
For leverandørerne af telefoniløsninger betyder det, at man skal kunne understøtte langt flere teknologier og funktioner end tidligere.
Derfor er der også en række helt centrale spørgsmål, man som it-chef skal stille, når man vælger sin telefoni-leverandør.
Disse spørgsmål skal du stille
Gartner anbefaler, at man man vurderer en kommende leverandørs kvaliteter ud fra, om denne eksempelvis understøtter:
- Voice, video og konference-kald på tværs af virksomhedens netværk og integration med collaboration-løsninger som chat, email og desktop-deling.
- At det er gnidningsløst at skifte fra en kommunikationskanal til en anden for brugeren, og at det giver lavere omkostninger for it-afdelingen, end når man skal håndtere separate kommunikations-kanaler.
- At leverandøren kan levere værdi i forhold session-styring og -kontrol og understøtter politikker for, hvordan man gør dette på tværs af mange teknologi-platforme og for, hvordan man styrer kvaliteten og omkostningerne.
- Leverandøren skal tilbyde en åben platform, der understøtter integration og samarbejde med konference- og samarbejds-applikationer fra forskellige leverandører.
- Tilbyder et hostet, skalerbart alternativ, så man kan få kommunikation leveret som service.
- Inkluderer etablerede værktøjer til håndtering af netværk og systemer, der giver mulighed for at effektivisere og spare med IP-telefoni. Eksempelvis at man kan anvende et almindeligt web-interface til at styre bade voice og data, fjern-udrulle løsningen til nye brugere og foretage tilpasninger uden at teknikerne skal på banen.
Disse leverandører fører an
Gartner er også klar med sin Magic Quadrant inden for virksomheds-telefoni.
Her er det ikke overraskende leverandører Cisco, Avaya, Siemens og Alcatel-Lucent, der ligger som markedsledere, mens eksempelvis Microsoft er placeret under de visionære (på grænsen til leder-segmentet) med Lync-løsningen.
Du kan se Gartners beskrivelse af de forskellige leverandørers styrker og svagheder her.
Læs også: