Glem alt om redaktørens mavefornemmelse. Det resultatorienterede internet tager over.
"SMUKKE? De er da bare ét stort rodet kludetæppe," sagde Kristina.
Solen skinnede ellers højt, øllen var duggende kold og livet langt over gennemsnittet, som vi sad der i Amager Strandpark og spejdede ud over Øresund.
Næh, hvor er de smukke
Bemærkningen kom, fordi Mogens sagde noget om, at de tusinde bittesmå skyer var særligt smukke i dag (og det ligner ham ellers ikke at bemærke den slags) - men Kristina bragte os hurtigt tilbage til virkeligheden med sin studse replik om himmelrummets uordentlighed.
Og så blev det interessant.
For hun fortsatte:
"Det er fuldstændig som at åbne Google Analytics."
Og vi blev hurtigt enige om, at hun havde ret.
For det er da helt vildt, hvor meget Google Analytics kan. Helt vildt, hvor mange timer man kan bruge på at klikke rundt.
Og helt vildt åndssvagt, at vi ikke aner, hvad vi skal stille op med alle de tal.
Dem, der laver netbutikker, lader til at have styr på det.
De måler konvertering, salgstragt, forladte indkøbskurve og så videre og optimerer derefter på websitet, indtil den dag alle besøgende ender med at købe hele butikken.
Klik, klik, klik, klik, klik
Men alle os andre. Alle os, der har websites, som skal sælge ideer og ideologier. Os, der sælger meninger og medlemspleje. Os, der ikke har en dankorttransaktion som endemål.
Vi er sgu ikke helt gode til det der med Analytics-kontoen.
Vi åbner af pligt vores måleapparat, klikker lidt rundt og siger
"Jah ... joh ... der har været nogen og klikke - og der var flere i sidste uge end sidste år på samme tid, men da var det jo også ferie. Så det er nok godt."
Og så skynder vi os at lukke igen. Og det er jo lidt dumt.
Sådan få Google Analytics en helt anden betydning
Hjemme på arbejdet lod analytikerne sig heldigvis provokere.
De satte sig for at oversætte et websites strategi til egentlige mål. For selvfølgelig er der nogle mål, der skal opfyldes.
Vi finder jo ikke bare på vores digitale aktiviteter, fordi det er sjovt.
Heller ikke, selvom det faktisk ER sjovt. Vi har et formål med det, vi skriver.
En helt anden betydning
Der er noget, vi gerne vil have vores besøgende til at gøre.
Og når først vi har den del formuleret helt skarpt, så får Google Analytics en helt anden betydning.
Det er helt vildt, hvad Google Analytics kan.
Den kan endda provokere os til at formulere, hvorfor vi egentlig har det dersens website.
Og når først vi er kommet dertil, kan vi sætte systemet op, så vi får alle de interessante oplysninger på den første side.
Sådan at vi kan logge på og sige.
"Wow! Jeg er tre procent tættere på at opfylde mit mål end sidste måned. Yes! Og jeg kan se, at jeg bare lige skal ..." Og så kan vi lukke ned igen, meget klogere efter et enkelt blik på siden.
Helt ærligt lidt provokerende
Analytikerne kalder det for "resultatorienteret internet".
Det lyder helt ærligt lidt provokerende i den gamle skribents ører.
Jeg mener; Jeg er jo vokset op i dyb respekt for den gode idé og redaktørens erfarne mavefornemmelser.
Men desværre har de ret. Det KAN lade sig gøre at formulere, hvad vi gerne vil opnå.
Og det KAN lade sig gøre at sætte sit måleapparat op, så det giver mening at kigge på det.
Hvad bliver det næste - resultatorienteret strandtur?
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.