Læs også: CSC praler med danske kunder over for globale investorer
Det tog alt for lang tid for it-giganten CSC at tilpasse strategien til ændringerne på markedet for it-infrastruktur for 10 år siden.
Og det er en af de simple hovedårsager til, CSC's problemer i dag.
Det fortalte firmaets topchef Mike Lawrie til aktionærerne på virksomhedens investor day tidligere på måneden.
"Vores finansielle resultater har i de sidste mange år ikke levet op til mulighederne, og vi mener at de grundlæggende årsager er ret ligefremme," sagde topchefen.
Opdagede ikke ny markedstrend
Han fortalte, at markedet for it-infrastruktur i mere end 10 år er gået mod standardisering, forårsaget af et faldende antal storordrer fra kunder som i stedet er afløst af flere små ordrer fra kunderne.
En udvikling som blev fremkaldt af nye og billigere konkurrenter i markedet.
"Men af en eller anden grund satsede CSC alt på rødt i dette forretningsområde," sagde Mike Lawrie.
Firmaet opdagede nemlig ikke trendskiftet i markedet, og det betød fejljustering af firmaets ressourcer.
"En del af det skyldes de incitamenter som blev sat op, hvor afdelingerne blev tilskyndet til at presse omsætningen og den samlede kontraktværdi."
"Det var næsten den fuldendte katastrofe, hvor du har et marked der går mod standadisering og du smider alle pengene efter kunderne i et forsøg på at presse større og større aftaler igennem."
Efterlevede ikke egen best practice
"Vi mistede kontrollen, mistede diciplinen omkring kontrakterne og kontrakternes life cycle management, og med leveringen af mange af vores services."
Ifølge Mike Lawrie var det ikke sådan, at CSC ikke viste hvordan man skulle gøre. Det står alt sammen firmaets ringbind, procesmanualer og markedsførende produkter.
"Men af uvisse årsager holdt virksomheden op med at praktisere det, de i mange tilfælde selv havde opfundet. Og det var årsag til en lang række problemer," sagde Mike Lawrie til aktionærene.
Derfor mistede CSC helt kontrollen
Selskabet var ifølge topchefen meget fragmenteret.
I løbet af en periode på 30 - 40 - 50 år var CSC vokset omkring en række opkøb, som ikke var integreret ordentligt.
Han peger på, at CSC blev forvaltet som et holdingselskab og med en mentalitet og forvaltningssystem som netop dette.
Han understregede, at hans personlige mening er, at holdingselskaber ikke har gang på jorden i it-branchen.
"Med tiden mistede vi kontrollen med de finansielle systemer. Vi mistede kontrollen med diciplinen omkring store dele af vore finansielle systemer, og det er blevet godt belyst i pressen i løbet af det sidste år, og kulminerede i SEC-undersøgelsen."
Højrisikable aftale og mange tilpassede kontrakter
Samtidig førte fragmenteringen ifølge topchefen til en omkostningstruktur, hvor firmaet simpelthen ikke længere var konkurrencedygtigt i forhold til de nøglekonkurrenter som CSC hver dag er oppe imod på markedet.
"Det førte til en over-indeksering af meget høj risiko, kapitaltung it-infrastruktur, og nogle betydelige, højrisikable aftaler på applikationer, som blev indgået i den periode," sagde Mike Lawrie.
"Vi så også en enorm udbredelse af tilpassede kontrakter og tilpassede løsninger," sagde Mike Lawrie.
Det udsprang af CSC's tætte kontakt med den føderale regering, og er fint nok, når man er arbejder på cost-plus basis, pegede topchefen på.
"Men når du er på fast pris eller har meget strenge økonomiske vilkår og betingelser, fører de specielt tilpassede kontrakter ikke blot til højere omkostninger, men fører også til store problemer med at udføre dem, for du udfører dem aldrig mere end en enkelt gang."
Markedsværdien kollapsede
"En meget, meget svær model at skalere på globalt plan," sagde Mike Lawrie.
"Og i kan se de finansielle resultater. Omsætningten stagnerede, driftsindtægterne faldt og vores frie pengestrømme begyndte at tørre ud."
"Og så, sidste år, nåede vi kanten, hvor NHS (skandaleramt sundhedsprojekt i Storbritanien, red.) og mellem 30 og 40 kommercielle kontrakter gik skævt på stort set same tidspunkt, og vi tabte over 50 procent af vores markedsværdi."