Bank skærer 70 procent af it-projekterne bort
Nets har ansvar for NemID-misbrug - ikke brugerne
Danske Bank lukker filialer: Satser på digitale platforme
I sidste uge var repræsentanter fra finanssektoren samlet til konference ved Radisson Blu konferencecentret på Frederiksberg i København.
Her var CFIR og Henry Corporation værter for Finans IT-dagen. Konferencen handlede om digitalisering med fokus skarpt rettet mod, hvordan virksomhederne kan effektivisere forretningerne.
Et tilbagevendende punkt i præsentationerne på konferencen var et ønske om, at det offentlige i fremtiden skal tilbyde bedre samspilsmuligheder i form af bedre og mere effektiv dataudveksling.
På konferencen var Nordeas bankdirektør Anders Jensen på talerstolen. Nordea har haft et stort fokus på digitalisering længe, hvilket har været med til at holde udgifterne nede.
"Kunderne kommer mindre i filialerne, de vil hellere styre tingene selv, for eksempel via netbank. Vi kan samtidig se, at kundernes brug af vores mobil og tablet applikationer eksplorerer. Så kunderne hjælper os i den proces," siger Anders Jensen.
Digitalisering lukker filialer
Ifølge Anders Jensen har vi i Danmark dobbelt så mange bankmedarbejdere set i forhold til de nordiske lande, vi normalt sammenligner os med.
Men det arbejder virksomheden målrettet for at lave om på. Nordea er gået fra 351 filialer i 2001 til 218 filialer i 2012.
"Kunderne vil gerne de digitale muligheder, og den finansielle sektor får økonomisk gevinst ud af det," siger Anders Jensen.
Selvom Nordea har lukket et stort antal filialer i årene 2001 til 2012, så er virksomheden slet ikke færdig med at flytte kunderne til digitale løsninger.
"Vi er langt fra færdige, der kommer hele tiden nye ting til. Vi forsøger i alt ubemærkethed at skifte vores forretningsmodel, så vores kunder ikke bemærker det," siger Anders Jensen.
Giv os bedre samarbejdsmuligheder
Ønsket om bedre integrationsmuligheder med det offentlige gik igen flere gange i løbet af konferencen.
"Kunder, der ønsker at kontrollere deres skatteforhold, skal også kunne gøre det direkte fra vores hjemmeside," sagde administrerende direktør, Torben Möger Pedersen, fra PensionDanmark.
Integrationen med det offentlige skal være med til at sikre, at kunderne får de ydelser, og den service de er berettiget til.
"Hvis en kunde er berettiget til førtidspension, skulle vedkommende tidligere ansøge om pensionsudbetaling både hos kommunen og hos os. Men i dag kobler vi automatisk de data med kommunen, og kontakter vores kunde, hvis de har ret til pension," siger Torben Möger Pedersen.
"Hvis vi får bedre integration, vil sikre os, at vores medlemmer får det, som de har krav på," siger Torben Möger Pedersen.
I PensionDenmark har man stor succes med at digitalisere store dele af sine systemer. Det gælder især kommunikation med kunderne, og med undtagelse af tre gammeldags breve, er alt kommunikation digitaliseret.
Læs også:
Bank skærer 70 procent af it-projekterne bort