Læs også:
Blog: Offshoring berører ikke kun udviklingsafdelingen
Sådan scorer du kassen på outsourcing til udlandet
Offshoring, outsourcing i andre lande og global software-udvikling.
Kært barn, mange navne, der dækker over at få folk på tværs af landegrænser og ofte i andre verdensdele til at indgå i udviklings- eller serviceprojekter.
En ting har de mange begreber dog til fælles: Der er kæmpe besparelsespotentialer i at lade it-folk i tredjeverdenslande arbejde i dine it-projekter.
I runde tal oplyser Rambøll Management, at danske virksomheder kan forvente besparelser i verdens største it-outsourcing-land, Indien, på mellem 30 og 50 procent, hvis man har at gøre med relativt simple opgaver i et projekt, der som udgangspunkt har omkostningsbesparelser som det bærende princip.
Dansk Industri vurderer, at besparelsespotentialet helt generelt ligger på mellem 25 og 30 procent på outsourcingsopgaver i Indien og andre asiatiske lande.
Til sammenligning kan de fleste virksomheder ifølge Dansk Industri spare 10 til 15 procent ved at outsource drift eller udvikling til andet et outsourcing-selskab i Danmark - altså cirka halvdelen af de gevinster, der er ved at sende it-opgaverne ud til drifts- og udviklingsselskaber i Asien og i Østeuropa.
Pas på kulturen
Inden du skal i gang med at outsource dine it-opgaver på den anden side af Jorden, er der dog en masse muligheder og faldgruber, du gerne skulle henholdsvis gribe og undgå for at finde din rigtige outsourcing-model.
Først skal du eksempelvis klargøre for dig selv, om du ønsker outsourcing eller multisourcing med flere leverandører i spil i et eller flere lande.
Dernæst bør du overveje, hvordan den færdige software skal afleveres og testes.
Flere selskaber arbejder med agile metoder som eksempelvis Scrum, da det giver en langt hurtigere afklaring af kvalitet og mulighed for ændringer i kravspecifiktationerne frem for at vente fire måneder på en kæmpe-softwareaflevering, der ikke virker som planlagt.
Slutteligt skal du overveje seriøst, hvordan du kan samarbejde med din leverandør i det eller de pågældende lande, og her er der ikke noget med at springe over, hvor gærdet er lavest.
Du bliver nødt til at integrere det fremmede udviklingshold med dit eget, så samarbejdet glider let og fremad, lyder rådene fra blandt andre projektgruppen NeXGSD fra IT-Universitetet, der arbejder med it-outsorcingsmodeller og processer til at optimere det globaliserede samarbejde.
Det kan du læse mere om her.
Universitetet oplyser, at i 2007 arbejdede 65 procent af alle store amerikanske og europæiske selskaber med it-outsourcing til kæmpelande som Indien, Kina og Rusland, men også til mindre nationer som Estland.
Læs også:
Blog: Offshoring berører ikke kun udviklingsafdelingen