Artikel top billede

Derfor dør erhvervs-giganter af alderdom

Ingen gider høre om virksomhedens 100-årige historie. I den digitale verden er spillereglerne ændret.

I gamle dage var det et hædersmærke, når et selskab kunne reklamere med, at det havde eksisteret i flere årtier eller måske ligefrem århundreder. Et skilt med "stiftet i 1892" signalerer stabilitet, troværdighed og traditioner. Men sådan er det ikke længere.

"Is technology killing the lure of company heritage?" spørger BBC i en artikel, der bruger Instagram og Kodak som eksempler på, at gamle hæderkronede virksomheder ikke nødvendigvis klarer sig godt i internet-alderen.

Instagram har ikke noget stolt skilt over døren, der fortæller, hvor gammelt firmaet er - inden 2010 var der slet ikke nogen dør. Men i løbet af de to år efter sin start er firmaet vokset fra ingenting til en værdi på mere end seks milliarder kroner, som er den pris, Facebook har betalt for selskabet i år.

Så er situationen anderledes hos Kodak, der lige netop har eksisteret siden 1892. Kodak er en pioner inden for fotografiet og har både opfundet det håndholdte fotoapparat og det digitale kamera.

Men i denne måned blev selskabets patenter på digitale fototeknologier solgt til den højestbydende for at skrabe penge sammen efter Kodaks konkurs i USA.

Kodak har ganske enkelt bevæget sig for langsomt. Så hjalp det heller, at selskabets historie går 120 år tilbage. Måske tværtimod.

"Forandringerne sker så hurtigt i dag, at et års forandringer svarer til to årtier for 100 år siden. Vi lever i en tidsalder, hvor du kan opbygge og ødelægge et omdømme i løbet af 24 timer," siger chefkonsulent Ashley Unwin fra PriceWaterhouseCoopers.

Kunderne er troløse og leder konstant efter det bedste produkt, og så er de ligeglade med, om firmaet har eksisteret i 5 eller 50 år. En virksomhed kan hurtigt komme til at virke støvet, hvis man reklamerer med sine lange traditioner.

"Et langt liv er ikke en del af missionsbeskrivelsen. Det handler ikke om arv, eller hvor længe et selskab har eksisteret. Det handler om, hvad de gør lige nu," siger Lisa Malyon fra pr-firmaet Sense Communication.

Så er det næsten ironisk, at Instagram netop bygger sin store succes på filtre, som får dine digitale billeder til at ligne noget, der er taget med et gammelt fotoapparat. Nostalgi findes også i den digitale tidsalder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere