Artikel top billede

Derfor dør erhvervs-giganter af alderdom

Ingen gider høre om virksomhedens 100-årige historie. I den digitale verden er spillereglerne ændret.

I gamle dage var det et hædersmærke, når et selskab kunne reklamere med, at det havde eksisteret i flere årtier eller måske ligefrem århundreder. Et skilt med "stiftet i 1892" signalerer stabilitet, troværdighed og traditioner. Men sådan er det ikke længere.

"Is technology killing the lure of company heritage?" spørger BBC i en artikel, der bruger Instagram og Kodak som eksempler på, at gamle hæderkronede virksomheder ikke nødvendigvis klarer sig godt i internet-alderen.

Instagram har ikke noget stolt skilt over døren, der fortæller, hvor gammelt firmaet er - inden 2010 var der slet ikke nogen dør. Men i løbet af de to år efter sin start er firmaet vokset fra ingenting til en værdi på mere end seks milliarder kroner, som er den pris, Facebook har betalt for selskabet i år.

Så er situationen anderledes hos Kodak, der lige netop har eksisteret siden 1892. Kodak er en pioner inden for fotografiet og har både opfundet det håndholdte fotoapparat og det digitale kamera.

Men i denne måned blev selskabets patenter på digitale fototeknologier solgt til den højestbydende for at skrabe penge sammen efter Kodaks konkurs i USA.

Kodak har ganske enkelt bevæget sig for langsomt. Så hjalp det heller, at selskabets historie går 120 år tilbage. Måske tværtimod.

"Forandringerne sker så hurtigt i dag, at et års forandringer svarer til to årtier for 100 år siden. Vi lever i en tidsalder, hvor du kan opbygge og ødelægge et omdømme i løbet af 24 timer," siger chefkonsulent Ashley Unwin fra PriceWaterhouseCoopers.

Kunderne er troløse og leder konstant efter det bedste produkt, og så er de ligeglade med, om firmaet har eksisteret i 5 eller 50 år. En virksomhed kan hurtigt komme til at virke støvet, hvis man reklamerer med sine lange traditioner.

"Et langt liv er ikke en del af missionsbeskrivelsen. Det handler ikke om arv, eller hvor længe et selskab har eksisteret. Det handler om, hvad de gør lige nu," siger Lisa Malyon fra pr-firmaet Sense Communication.

Så er det næsten ironisk, at Instagram netop bygger sin store succes på filtre, som får dine digitale billeder til at ligne noget, der er taget med et gammelt fotoapparat. Nostalgi findes også i den digitale tidsalder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere