Sådan gør du dit online-liv irriterende sikkert
Uf.
Nogle gange kan det være frustrerende med alle de sikkerhedsforanstaltninger.
Besværlige kodeord, underlige sikkerhedsspørgsmål og papkort med ekstra koder, som vi kender det fra NemID.
Men sagen med den amerikanske journalist Mat Honan, der fik hele sit digitale lagt i smadder af en hacker, vidner desværre om, at det kan være nødvendigt at tage sine forholdsregler online.
Vil du gerne være på den sikre side, er de såkaldte to-faktor-løsninger det måske bedste værn mod hacking.
Slå to-faktor-sikkerhed til over alt
Du kender to-faktor-løsningen fra NemID, hvor du ud over dit password også skal bruge et ekstra password, som du har på et papkort.
Men selv om NemID-løsningen har affødt en del frustrationer hos mange danske internetbrugere, så er flere af verdens mest populære internettjenester begyndt at tilbyde lignende løsninger som en service til brugerne.
På næste side kan du se, hvilke populære webtjenester der har en to-faktor-løsning, og læse hvordan du slår funktionen til.
Sådan får du to-faktor-sikkerhed på dine favorit-sider
Dropbox:
Efter en række sikkerhedsbrist er den populære cloudtjeneste Dropbox netop begyndt at tilbyde to-faktor-sikkerhed.
I forbindelse med det seneste sikkerhedsbrist hos Dropbox blev en række brugeres passwords lækket. Men den nye to-faktor-løsning vil sikre, at det i fremtiden bliver betydeligt mere besværligt for hackere at få adgang til din konto - selv hvis de har dit password.
Med to-faktor-sikkerhed kræver det også et engangs-password, der bliver sendt til din mobiltelefon, når du logger ind fra en ny enhed.
For at slå to-faktor-sikkerhed til på Dropbox kræver det, at du henter den seneste version (1.5.12) af Dropbox-softwaren.
Når du har gjort det, logger du ind på Dropbox' hjemmeside, vælger 'settings' og herefter 'security'.
Under overskriften 'Account Sign In', finder du punktet Two-step verification og klikker på "change".
Facebook:
Siden 2011 har Facebook tilbudt en to-faktor-sikkerheds-løsning, hvor du får tilsendt en sms med en ekstra kode, når du logger ind fra en ny enhed.
Du slår det til ved at logge ind på din Facebook-konto, vælge 'kontoindstillinger', 'sikkerhed' og herefter vælge 'login-godkendelser'.
Gmail:
Der findes en række forskellige to-faktor-løsninger til din Google-konto.
Udover at få tilsendt et password på sms kan du også i bedste NemID-stil printe et kort med engangs-kodeord ud eller downloade en app, der kan generere kodeordene.
Du slår funktionen, som Google selv har døbt totrinsbekræftelse, til ved at logge ind på din Google-konto, gå ind under 'kontoindstillinger' og under menupunktet 'sikkerhed' vælger du at slå totrinsbekræftelse til.
Når du har gjort det, vil du efterfølgende få mulighed for at vælge, hvilken af Googles tre former for totrinsbekræftelse, som du ønsker at anvende.
Wordpress
Du kan også beskytte din konto hos blogplatformen Wordpress med en to-faktor-løsning.
Det kræver dog, at du bruger Googles Authenticator app - som du også kan bruge med din Google-konto - samt downloader et Google Authenticator-plugin til din Wordpress-konto.
Desværre er der stadigvæk mange populære webtjenester, som eksempelvis Twitter og Microsofts mailtjenester Hotmail og Outlook.com, der endnu ikke tilbyder en to-faktor-løsning.
Derfor vil vi også anbefale, at du øger din password-sikkerhed ved at bruge et såkaldt password manager-program, der hjælper dig med at huske de mange forskellige passwords, du bruger.
Her i spalterne har vi tidligere omtalt en række forskellige password manager-programmer.
Læs også:
Sådan husker du alle de møg-komplicerede passwords