Fremover skal Tommy Petersen, der har 24 års erfaring fra kontorudstyrsbranchen, stå i spidsen for distributøren Despec i Norge.
Tommy Petersen har blandt andet arbejdet 10 år hos Lyreco heraf de fem af årene som salgsdirektør. De seneste tre år har han været administrerende direktør for papirgrossisten Igepa.
"Jeg har kendt Michael Voll, som ejer Despec, i en del år. Han kom med et tilbud og udfordrede mig til at hjælp ham med at øge aktivitetsniveauet på det norske marked," siger Tommy Petersen til itBransjen.
Despec har herhjemme hovedkvarter i Lynge nord for København.
Service og kundenærhed
Den nye Despec-chef fortæller, at fokus fremover fortsat vil være på service og nærhed til kunderne.
"Vi skal både gøre Despec mere synlig rent fysisk overfor kunderne i form af mere opmærksomhed i det daglige samtidig med, at vi skal være mere proaktive. Vores vision er, at Despec skal være den foretrukne leverandør på området it og kontorforsyning," siger Petersen og fortsætter:
"Det, vi arbejder mod, er en udvikling af markedet. Derfor skal vi ikke på nogen måde skære i bemandingen. Vores budskab er, at så snart vi har nået den ønskede vækst, så skal vi finde nye medarbejdere. Primært inden for eksternt salg, som er det strategisk rigtige i Norge."
Despecs sidste regnskabstal viser, at distributøren havde en næsten flad vækstkurve i 2011.
"I Norge har vi mistet lidt omsætning på toplinjen, som vi skal vinde tilbage, men det har ikke haft stor betydning for bundlinjen. Vi tjener penge og har en rigtig god egenkapital og soliditetsgrad, og det gør os i stand til at se positivt på det norske marked."
Geografi og mærkevare
Den nye Despec-shef vurderer, at omkring 15 procent af Despecs samlede omsætning i dag kommer fra Norge, hvor distributøren har en markedsandel på mellem 23 og 25 procent. Målet er ifølge itBransjen en markedsandel på 33 procent
"Vi er ikke så kendt her, som vi er i Danmark, så vi skal arbejde med at gøre os mere bemærket og attraktiv overfor både eksisterende og nye kunder, såvel som vores leverandører," siger han til itBransjen.
Blandt de lokale udfordringer er Tommy Petersen især opmærksom på den norske geografi og Despec mærkevare-status eller mangel på samme i Norge.
Læs mere:
Flytning barberede millioner af Despec-overskud
Despec skruer op for indtjeningen og tredobler lagerpladsen